Han barsler med Valtra-nyt lige rundt om hjørnet

Ugens profil i maskinernes verden, national salgschef for Valtra, Arne Spejlborg har godt nyt til Valtra-folket.

Arbejdsåret 2019 er netop kommet i omdrejninger. Også for Arne Spejlborg, der som mangeårig frontfigur for Valtras arbejde med at få afsat traktorer i Danmark, har en lidt ekstra spændende start på året.

Lidt kryptisk forklarer han her, hvordan han går og arbejder med næste uges Valtra-nyheder.

”Vi har nogle aktiviteter med vores forhandlere i uge 5, og det læner sig op af, hvad der sker 7. jan. på Lamma(engelsk landbrugsudstilling). Der har vi en opfølgning i Danmark, hvor vi har alle forhandlere samlet. Der er nogle opgaver med det”, siger han over telefonen.

Kan vi forvente os store nyheder?

”Det komme an på brillerne. For os er nyheder altid dejligt. Det er fedt at præsentere noget nyt. Der kommer ikke fire nye modeller. Men der er nogle tiltag og produktændringer, og så er der stage 5, som træder i kraft i 2019, så der kommer også nogle ændringer på motorsiden, og så bliver der nogle visuelle ændringer i det. Og så er der noget om vores nye flådestyrings-system Valtra Connect, hvor vi fik lov til at vise det allerede på Agromek. Danmark har været med på pilotprojektet i det her, og at vi fik lov til at lave en forpremiere var en kvittering for, at vi har været med i det projekt”, fortæller han.

2018: Det så egentlig håbløst ud

Engang var det sådan, at mange landmænd gerne skulle have investeret pengene på den rigtige side af nytår. I dag finansieres traktorer på mange andre måder, og nytårsrushet er slet ikke så stort mere, forklarer den 45-årige national sales manager for Valtra.

”Det er ikke så klassisk på den måde længere. Og derfor er der også stadig efterspørgsel her efter nytår. Overgangen er mere rolig nu, og det er egentlig meget godt”, siger han.  

Var du tilfreds med Valtras traktorsalg i 2018?

”Jeg tror, at alle vil huske 2018 for tørken. Det er klart, at landbrugets indtjening generelt har været meget, meget hårdt ramt i 2018. Nok så hårdt ramt at mange ikke vil kunne huske noget værre. Man skulle virkelig være født optimist for at tro på det til sidst i tørkeperioden. Når det er sagt, så gik det ikke så galt, som det kunne have gjort. Når vi ser på Valtras salg isoleret, så har vi ikke noget at klage over. Efterspørgslen steg heldigvis igen. I skrivende stund ser det ud til, at vi får en opgang i markedsandelen på 0,7 pct. i et vigende marked. Vores force er nok, at vi har en del andre segmenter som skov og entreprenør-siden, som jo ikke har været tørkeramt”, siger han.    

Hvad forventer du dig af 2019?

”Det er klart, at vi selvfølgelig kigger på landbrugets tal. Når indtjeningen har været så hårdt ramt i 2018, så får det også en effekt i 2019. Om vi får en afvigelse på 10-15 pct. af traktorsalget i totalmarkedet er for tidligt at svare på. Men vi må erkende, at vi skal være forberedt på, at 2019 er et år, hvor vi nok har nogle kunder, som siger, ved i hvad, vi kan nok klare den og udskyder investeringerne til 2020. Det er vi forberedt på. Det er en helt naturlig reaktion. Vi er afhængige af landbrugets afregningspriser og vind og vejr. Det er unaturligt, at vi ikke skal tilpasse os det. Vi er klar over, at det dårlige år får indflydelse på 2019. For Valtras vedkommende har vi et forholdsvis bredt kundesegment, så vi bliver nok ikke så hårdt ramt – og kan vi lave en yderligere fremgang i markedsandelen, så vil det være tilfredsstillende”.

Kommer der til at ske mere fra Valtra i løbet af året?

”Ja, det gør der. Det er klart, at der hos Valtra, som alle andre producenter, er tætte skotter. Agritechnica er ikke alt, men det er en milepæl for mange producenter, hvor vi gerne vil præsentere noget nyt. Der kommer nogle ting, som Valtra kommer og præsenterer. Både eksisterende og nye kunder vil også blive skuffet, hvis man så et produktprogram, som ligner det, man har i dag. Det er udstilling, hvor vi selv kommer til at stå på. Vores salgschef Jimmi Ravnborg og jeg selv vil være der alle dagene. Der kommer rigtig mange af vores kunder, som kommer derned med vores forhandlere. Det er sat i system. Man siger, at 5.500 danske landmænd tager turen til Hannover. Det er altså nogle, der har gjort sig en tanke om, at der er noget, som de gerne vil se. Det har vi respekt for, og dem vil vi rigtig gerne møde.”

Du har arbejdet med Valtra i en del år. Hvorfor er det spændende?

”Skæbnen er sådan, at jeg blev udlært som montør ved en Valmet-forhandler i sin tid. Min tid med mærket har kun været afbrudt af militæret og arbejde i udlandet nogle gange, og så startede jeg hos importøren i sin tid som montør og pludselig var jeg servicechef og nåede også at være adm. direktør, da Valtra var ved privat importør. Jeg tror, at man bliver i det her, fordi man brænder for produktet. Det skal man. Ellers kan man ikke. Og så skal man kunne li’ samarbejdet med forhandlerne og kunderne hver dag. Det er eksempelvis fedt, at vi har mange eksisterende Valtra kunder, som er trofaste og loyale kunder. Men den er ikke bare hjemme, selvom de er trofaste og loyale. Markedet bliver undersøgt i dag. Konkurrencen er hård, men det gør det bare mere spændende”.


Arne Spejlborg har selv en Valmet 705 anno 1984 hjemme på familieejendommen udenfor Vejle.

Hvad laver du, når du ikke forsøger at få flere Valtra traktorer ud på det danske marked, men bare er Arne derhjemme?

”Vi har en dreng og to piger. Pigerne har et par heste. Ude på vores lille ejendom med fire hektar står min Valmet 705, og en gammel Valmet fra 1984 kommer til sin ret, når der skal flyttes hestemøg. Ellers er vi en meget aktiv familie, og børnene har mange fritidsinteresser. Den daglige udfordring med kørsel til aktiviteter bruger jeg meget tid på, og så træner jeg også børnegymnastik. Og ellers nyder jeg gerne en god jagttur. Mit nytårsforsæt er, at jeg skal gå mere på jagt i år”, siger han med dagens største grin.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.