Han kom fra en af verdens største maskinhandlere og tænkte wauw

Repræsentant for Europas største maskinhandler har taget dansk produkt under sine vinger, og ser et stort potentiale.

Umiddelbart kunne det ligne en markvandring som så mange andre.  

En skare af biler ved en gård i Ringkøbing. Bløde marker. Folk i gummistøvler. Barometer der viser to grader. Kolde hænder. Men det var også noget helt andet. Måske det der kan blive en stor historisk dag.

Hvis der findes talentspejdere for verdens største klubber indenfor maskinhandel, så var det ham. Han var endda lidt euforisk og stolt over at være tilstede.

”Vi kan virkelig godt lide maskinen”, lød en af hans første bemærkninger til LandbrugsAvisen.

Produktmanager for smart farming, Klaas Jan Hommes fra hollandske Abemec repræsenterer et firma, som i udgangspunktet med 250 ansatte er en af Hollands største maskinhandlere med en stærk portefølje traktorer fra Agco, maskiner og redskaber fra Krone og en række andre mærker som Lemken, Joskin og Agrifac.   

Men det er også mere end det. Abemec er et ben af tyske BayWa, som inklusiv deres hollandske maskinforretning(som alene har 21 serviceafdelinger) omsætter for mere end 8 mia. kr. om året på deres forretning med landbrugsmaskiner og tilhørende service. Udover BayWa’s tilstedeværelse som stor Fendt og Claas-forhandler i Tyskland og forretning i Holland, så driver man også maskinhandel i Canada.

Han er kørt hele turen fra den sydlige del af Holland for at se den officielle lancering af AgroIntellis Robotti. Efter vi har set den køre jævnt og snorlige bag os, forklarer han, at Abemec har muligheden for at prøve fremtidens teknik af i BayWa-regi, som den lille og vakse lillebror i koncernen. Derfor har Abemec også sikret sig agenturet for AgroIntelli i Holland.

På robotsiden forhandler man både Robotti og franske Naio’s produkter. Naio har indtil videre produceret en del flere robotter end danskerne, til gengæld vurderes de af forhandleren til at være langt mere anvendelige i grøntsagsavl og gartnerier på mindre arealer, mens den danske robottraktor er den bedst til gengældelige løsning lige nu til landbruget - som han ser det.  

”Det er virkelig interessant at se deres udvikling, og hvordan de vil ændre landbruget i verden. Interessant at se folk fra hele Europa og være her. At stå her – og måske kunne sige om ti år, at wauw vi var blandt de første, der stod her. Det har potentialet til at ændre landbruget”, siger han, mens der snakkes polsk, hollandsk og vestjysk omkring os. For en halv time siden blev maskinen officielt afsløret til toner fra Star Wars-filmene.

Om AgroIntelli og Robotti når stjernerne ved ikke. Foreløbigt er der solgt 15-16 stykker til 2020 – langt de fleste i udenfor Danmarks grænser.    

De første tre Robotti’er er solgt i Holland, og potentialet for flere er absolut til stede, mener han. 

”Kunderne vil bruge den til mekanisk ukrudtsbekæmpelse. Brugen af kemi er ved at blive et meget stort emne i Nederlandene. Brugen af kemikalier anses som mere og mere problematisk( af det omgivende samfund red.) Vi har et meget fint produkt for fremtiden. Det er meget svært at finde arbejdskraft. Vi har brugt meget tid og kræfter på at få det til at blive en succes, og vi tror virkelig på produktet”, siger han.

Men hvad siger landmændene til det?

”Hvis vi spurgte en landmand for to-tre år siden, så ville han sige, at det kommer måske en dag ude i fremtiden. Spørger vi nu, så er de straight forward til at spørge ind til, om løsningen er noget for mig i de  kommende år og nu.”

Hvad har forandret sig?

”At produktet nu er udviklet og maskinerne er i markedet”.

Hvor mange kan du så sælge i de kommende år?

”Det er altid svært at sige et nummer. Himlen er grænsen. Vi sælger 3.000 traktorer om året i Holland. Vi sælger to-tre stykker i år, fem-ti næste år og så forventer vi større vækst i de kommende år”.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.