Han runder snart de første tusind vejrstationer til landbruget

Den danske præcisions startup har over 800 vejrstationer hos danske landmænd og jagter nu udenlandsk ekspansion.

Danmarkskortet begynder efterhånden at være godt fyldt med nåle med vejrstationer fra den lille, men voksende start up Fieldsense, der leverer præcisionsløsninger til landbruget.

”Vi har efterhånden en god dækning rundt i hele landet med nogle steder, hvor netværket godt kan være tættere endnu”, lyder det fra direktør John Smedegaard, der er en af iværksætterne bag eventyret og medejer sammen med en række investorer, herunder grovvarekoncernen Danish Agro.

Hans besætning er efterhånden vokset til 15 ansatte, og ventes udvidet med to-tre sæt hænder yderligere i det nye år, fortæller han på årets Agritechnica, hvor Fieldsense i stil med for to år siden er en af de mindre start up-virksomheder, der står samlet på den danske stand.

Udviklingen af vejrstationer har det sidste år gået stærkt fra nogle få hundrede stykker nu over 900 styk, hvis man tæller virksomhedens egne med, som er sat op til bl.a. at teste og udvikle videre på systemet.

Om et år kan antallet være fordoblet.

”Vi producerer i øjeblikket 500 styk på en fabrik ved Århus, og så får vi produceret 500 styk igen til foråret”, siger direktøren og fortæller, at der er en offensiv i gang på de udenlandske markeder i samarbejde med medejer Danish Agro og deres internationale datterselskaber i bl.a. Sverige og Finland.

”Vi satser på, at vi også kan få mange ud der, og så står vi jo også her i Tyskland for at se, om vi kan få prikket hul på det marked”, siger han.

Udover at give landmanden konkrete vejrdata arbejdes der i øjeblikket på at udnytte de mange vejrstationer til noget mere.

”Vi har ansat vores egen meteorolog på en p.hd., hvor hun arbejder på at udvikle en decideret vejrprognose med markvejr i stedet for DMI’s prognoser. Det skal vi gerne have klart ved udgangen af 2020”, siger John Smedegaard.

Udover vejrstationer har Fieldsense en række andre produkter indenfor præcisions-landbrug, herunder satellitbilleder, som man kan basere sin præcise tildelinger af nærringstoffer og kemi på.   

Emneord Agritechnica

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.