Han skal få 250 Selmer-folk til at se den samme blå elefant

Ugens profil: Morten Krusborg ser potentiale til at få udnyttet kompetencerne endnu bedre hos Semler Agros store net af medarbejdere i hele landet.

Med en understregning af Morten Krusborgs evner til at få vendt JCB-importøren Nicolaisen & Larsen fra et større underskud til at stabil indtjening, blev han i oktober præsenteret som ny driftsdirektør, der skal lede slagets gang med at få de ca. 250 medarbejdere hos hele landets John Deere-forhandler Semler Agro til at løbe mere synkront.

Han er ikke meget for at sætte bestemte ord på opgavens størrelse eller sammenligne den med operationen hos sin forrige arbejdsgiver.

Ej heller er han skræmt over, at han nu får flere medarbejdere at overskue. Opgavens størrelse er ikke dramatisk, men spændende, lader han forstå.

”Da muligheden opstod, så var det noget, som jeg gik og tænkte over. Semler gør en masse ting, og er også meget fremadsynende på udviklingen og måske også foran branchen på mange områder. Det synes jeg, er spændende at være med til”, siger 44-årige Morten Krusborg, der har udpeget nogle nøgleområder, der skal sættes nye svingninger i.

”Vi har mange dygtige folk, og med vores størrelse har vi også en større pulje af specialkompetencer. Det er vi ved at lave et større overblik over, så vi i hverdagen kan udnytte det bedre”, siger han og fortæller, at man eks. konkret kan forvente, at de forskellige afdelinger i fremtiden skal arbejde bedre sammen, så eks. en ekspert i en given maskine i højere grad kan blive udnyttet andre steder end sin lokale afdeling.

Er I hurtige og gode nok i dag?

”Vi har et dygtigt setup i dag og kan det, der kræves. Men ligesom landmændene hele tiden forbedrer sig, så skal vi også hele tiden rykke os. Vi skal bruge vores kapacitet, være hurtige og proaktive”, siger han og peger på, at Semler skal være i spidsen på den digitale omstilling.

Bliver man som kunde mere forbundet til jer eller hvad betyder det helt konkret?

”Ja, kunderne og vi bliver mere koblet sammen, hvis de vil være det, men man skal ikke være mere afhængig. Men det er en den vej, at verden går. Verden forandrer sig ikke fuldstændigt i 2020, men det er den vej, verden går. Vi vil i højere grad lade landmanden overlade maskinerne til os, og så kan han koncentrere sig om driften. Det betyder bl.a., at vi i højere grad skal forebygge reparationer for kunden”, siger han.

Globalt ansvar hos Siemens

Går man på LinkedIn, så kan man se, at størstedelen af Morten Krusborgs karriere har ligget udenfor landbrugsmaskinerne, selvom det på sin vis også startede der som barn hjemme på fødegården ved Grindsted. Den første lejetøjstraktor var en John Deere, siger han med et grin – mens han har prøvet at køre flere konkurrerende mærker på gården.

Hvorfor han ikke gik efter at blive landmand, ved han egentlig ikke. Mekanik og teknik er den røde tråd, og derfor tog han en uddannelse som maskintekniker.

Ret hurtigt kom han ind i vindmølleindustrien hos Bonus – og vejen videre med Siemens og det danske vindmølleeventyr blev også brolagt med fremgang for Morten Krusborg, der har arbejdet sig op i organisationen til poster med bla. globalt ansvar og sideløbende har opgraderet sin uddannelse med en MBA i strategisk ledelse/forretningsudvikling og uddannelse fra den prestigefyldte internationale lederuddannelse Insead. De sidste fire år har han været delvist ”på landet” igen som adm. direktør for Nicolaisen & Larsen og arbejdet med JCB’s maskiner til landbruget og entreprenørerne.

Da du kom til Nicolaisen & Larsen for nogle år siden, var du med til at vende virksomhedens udvikling. Ser du en lignende opgave foran dig hos Semler eller er det her noget helt andet?

”Om det bliver en copy paste opgave, det tror jeg ikke. Men jeg har prøvet det nogle gange. Man ved, hvad opgaven går ud på, men man kender jo aldrig detaljerne helt. Der er personer involveret, og jeg vil også i mit nye job forsøge at arbejde med at få dem til at lykkedes. Det er et vigtigt aspekt”.

Du har tidligere arbejdet med vind-industrien, som regnes for en hot branche, men hvorfor er du siden skiftet over til maskinernes verden?

"Jeg tror bare, at når man kommer med min baggrund, så kan man godt lide maskiner og mekanik. Det har ikke været et bevidst valg. Jeg har ikke en karriereplan i skuffen. Tingene er kommet hen ad vejen, og så har jeg fået nogle spændende muligheder. Der er egentlig ikke så store forskelle. Vindmøller er også mekanik, og den digitale omstilling vi har gang i hos Selmer er noget, som du også ser i mange andre brancher. Vi kan f.eks. overvåge vores maskiner og tilbyde services i den retning, og det gør man også der”, siger han.

FCM og den blå elefant

Morten og hans kone Bettina er godt vant med at køre bil. Ikke mindst til Herning og Ikast. Deres 12-årige datter Kamilla spiller fodbold nogle gange om ugen på et talenthold hos FCM, mens storebrors udfoldelser i højere grad har været musik.

Han nyder familieturene, som har noget større prioritet end sin egen jagtinteresse.

”Når vi sidder i bilen, så har vi den regel, at vi slukker for mobilen, og så kan man få en rigtig god snak med dem”, fortæller han.

Snak og dialog er også blandt hans bedste arbejdsredskaber hos Semler Agro. Medarbejderne sidder spredt i hele landet, og på en eller anden måde skal de have samme billede af, hvor de vil sige at skulle være agil, kundefokuseret og proaktiv som driftsdirektøren.

”Her hos Semler snakker vi om den blå elefant. At vi har det samme billede af, hvordan elefanten ser ud”, siger han og fortæller, at ugen her op til jul bl.a. er gået med besøg i Brønderslev og Viborg for at møde kollegaer.

Hvordan gør man det?

”Du kan kalde det kommunikation. Det bedste er dialog, der går begge veje uden, at vi skal have alt vendt i rundkreds”.

 


 

Faktaboks

Morten Krusborg

  • 44 år
  • Driftsdirektør Semler Agro
  • Tidligere adm. direktør Nicolaisen & Larsen.
  • Teknisk og kommercielt uddannet. Bl.a. uddannet maskintekniker
  • og har læst MBA i ledelse og forretningsudvikling
  • Far til Kamilla på 12 år og Frederik på 15 år. Gift med Bettina.
  • Bosat i Grindsted
  • Går på jagt med venner og forretningsforbindelser 3-4 gange om året.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.