Har du købt ny traktor? Flere fabrikker producerer igen

I flere uger var langt de fleste traktorfabrikker lukket i Europa. Nu lysner det flere steder.

Opdateret mandag 27. april kl. 11.16 med oplysning om, at Massey Ferguson også starter sin produktion op i Frankrig.

Udbruddet af Covid-19 har trukket dybe spor igennem produktionshallerne med traktorer på programmet fra Nord- til Sydeuropa.  

Stort set alle fabrikker har været lukket ned fra en kant af. Men nu lysner det. Flere fabrikker var i gang i sidste uge, og der andre steder vil starte produktion i løbet af få dage eller uger.

Massey Ferguson meddeler, at man forsigtigt starter produktion op på sin franske traktorfabrik mandag 27. april.

Valtra i Finland var blandt de sidste til at lukke produktionen ned. Samtidig har man også været blandt de første til at starte op igen.

”De har været i gang i denne uge, men til gengæld har vi ikke produktion i næste uge”, fortæller National sales manager hos Valtra, Arne Spejlborg.

”Underleverandørerne er bare ustabile i øjeblikket. Når man har haft dele nok, så har man startet produktionen op, hvor det gav mening for at lave nogle kundeordrer færdigt”, siger han og oplyser at ”ramte” dele bl.a. var Sige-foraksler og Denso-klimaanlæg, men det tegner til at være langt mere stabilt nu.

Hvad betyder det for Danmark?

”De kigger på at producere nogle traktorer til Danmark i begyndelsen af maj, som skulle have være produceret i april. Men jeg tror ikke, at de kan lave alle. Vi har lavet en prioritering på, hvad vi gerne vil have. Der er både kundesolgte-, lager- og demotraktorer. Her har vi naturligt prioriteret de slutsolgte. Men jeg tør ikke love noget endnu”, siger han og vurderer dog, at nye kundeordrer lige nu og her stort set vil live leveret med normal leveringstid på typisk seks til otte uger.

Vario er i gang  

Hos Agco oplyser business manager Kasper Glibstrup for Fendt i Danmark og Sverige, at den ”interne fabrik”, som producerer Fendts egne transmissioner, kom i gang i den forgangne uge. Derefter er der ikke langt til, at samlebåndet igen snurrer med dugfriske traktorer fra Sydtyskland.

”Selve samlefabrikken starter op i næste uge. Fabrikken indfører toholdsskift for at have det normale antal folk på arbejde under sikre forhold. Samtidig tager man lørdag i brug. Det er meget, meget positivt”, siger han.

Det oplyses, at forsyningen af Fendt-traktorer til det danske marked stort set har været holdt skadesløs, da man havde fået en del traktorer hjem, inden produktionsstoppet trådte i kraft i slutningen af marts.

Case IH forventer opstart i maj

Hos Case IH oplyses det, at der ikke ser ud til at åbne noget i den kommende uge. Men åbningen er nok ikke så langt væk.  

”Vi skal ind i maj måned. Man begynder så småt rundt omkring ud fra retningslinjerne i de respektive lande at lave forberedende øvelser til at åbne. Hvad har vi liggende af dele, og hvad har vi i pipelinen. Flere af vores faciliteter har været åbne og er åbne for udskibninger af færdigt byggede maskiner. Vi kan stadig levere og har varer på hylderne. Skal man have noget kundespecifikt, så er der sædvanligvis noget leveringstid – og den vil være lidt længere end normalt”, siger Marketing Manager Morten Jørgensen.  

Han forventer ikke, at der bliver problemer med mejetærskere til årets sæson.

”Vores produktionen ligger i USA, så maskinerne er allerede bygget, og det er kun et spørgsmål om transport. Vi forventer at have godt med mejetærskere klar til levering, så kunderne kan bare komme”, siger han.

Hvad med traktorerne?

”På den front er vi inde i en periode, hvor vi ikke har så mange slutleveringer. Meget blev leveret før og op til forårsarbejdet. Dem, der køber nu, skal typisk have leveret til høst og efterårsarbejde, og det forventer vi ikke at få problemer med. Med vores ”bestseller” Puma er vi ved at være i en situation, hvor vi gerne ser, at produktionsbåndet snart starter op igen. Men meget kan lade sig gøre ved at flytte rundt mellem markederne. Vi flyttede tre enheder fra Spanien den anden dag til Danmark. Der skal måske lige ændre nogle specs”, siger han og oplyser, at leverancerne af dele hele tiden har været kørende.

Usikkert hvad det betyder for markedet

Case IH’s Marketing Manager siger, at det er uhyggeligt svært at sige, hvad corona-krisen betyder salgsmæssigt.  

”Jeg tror ikke, at det har haft den helt store indflydelse endnu. Der er altid lidt mere stille, mens landmændene kører i marken. Vi har set et udmærket salg i slutningen af marts måned. April er nogle gange lidt stille på nogle produkter. Situationen er meget forskelligt fra marked til marked. Nogle markeder syd på er meget stille. Der hvor tingene har været meget lukkede ned, og folk er mere berørte af selve sygdommen, der er det ikke så meget at sige til, at man koncentrerer sig om andre ting end at købe maskiner. I Danmark antager landmændene nok mere den holdning, at der skal producers fødevarer uanset. Men når vi kommer i slutningen af året, så kan det godt være, at det både kan ses på salgstal og indregistreringerne. Vi må alt andet lige forvente en nedgang i markedet, men Danmark er ikke hårdest ramt”, siger han.

Arne Spejlborg, Valtra kan heller ikke berette om corona-effekt endnu.  

”Det vi ser i traktorstatistikken, kan vi ikke se direkte impact af corona lige nu. Det er enheder, som er solgt længere tid tilbage. Spørger du vores forhandlere om aktiviteten er ringere end sidste år, så vil de sige, at det er den samme. Det har været højsæson med gyllekørsel og forårsarbejde frem til nu, og her har vi altid lavere efterspørgsel. Kommer vi bare gang nu her, så tror jeg, at det er begrænset, hvor meget det går ud over os. Men det er for tidligt at sige endnu”.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.