Helt specielt dæk sat på den første traktor i Norden

Michelins nye Evobib bliver 30 pct. dyrere end et traditionelt traktordæk, men har til gengæld helt unikke egenskaber. Dækket er netop monteret på den første traktor i Norden.

Borgeby Fältdagar, Sverige.

Det blev vist på den franske Sima-udstilling for over et år siden, men har ikke været frigivet til salg - før nu.

På Borgeby-messen udstiller Michelin den første traktor i Norden, der er udstyret med det specielle EvoBib traktordæk. Et dæk, der ændrer egenskaber afhængig af dæktrykket.

»Dækket brillierer ved at køre på de inderste ribber ved højt dæktryk, mens det ved lavt dæktryk flader ud og kommer til at bære på et ekstra sæt ribber, der sidder længst ude på dækket«, fortæller Åge Boller, ansvarlig for det skandinaviske marked hos Michelin.

Dækket blev vist allerede sidste år på Borgeby. Men det er først for 14 dage siden, dækket kom i prislisten hos Michelin. Det bliver med en pris, der er omkring 30 pct. dyrere end et traditionelt traktordæk fra Michelin i tilsvarende dimensioner. Og er traktoren ikke en Fendt, som kan udstyres med dæktryksregulering ab fabrik, så kommer et eftermonteret anlæg oven i prisen, fortæller Åge Boller.

»Det giver kun mening at køre med dækket, når man har et system til at regulere dæktrykket. Men når det er sagt, så viser både franske og engelske universitetsforsøg, at man kan hæve udbytterne med fire pct. ved at sænke dæktrykket i marken fremfor at køre med et tryk, der er beregnet til transportkørsel«, siger han og tilføjer:

»Fendt hævder samtidig, at man kan sænke sit brændstofforbrug med 8-10 pct. ved at benytte dets VarioGrip system til regulering af dæktrykket. Har man en traktor, der kører 1.000 timer årligt og som blot sparer fem pct. diesel, så er det en markant besparelse«.

Den første kunde med de nye dæk, har endnu ikke kørt meget med den nye montering, men især én ting forventer han:

»Jeg regner helt klart med at kunne sænke mit dieselforbrug som følge af dækskiftet. Traktoren har allerede VarioGrip, så der er ingen undskyldning for ikke at bruge det,« konstarer indehaveren af det første sæt EvoBib.

Vil forbedre kapacitet

Det tager omkring fire minutter at pumpe dækkene op fra lavt marktryk til fuld transporttryk. Det kan være tilstrækkelig i flere tilfælde. Men Åge Boller er klar over, at der skal udvikles på området.

»Vi skal blive bedre til at justere dæktrykket på kortere tid, for i visse tilfælde er fire-fem minutter for lang tid. Michelin købte sidste år to store virksomheder, som arbejder med dæktryksregulering, og det er klart, at disse to virksomheder udvikler hårdt på nye løsninger. Fremover kommer vi fra Michelin til at sælge komplette systemer, der inkluderer dæk og dæktryskreguleringer. Vi skal sælge løsninger i fremtiden - ikke kun forskellige dæk«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.