Her er maskinen som skal revolutionere John Deeres maskinpark

Maskinen er proppet med kunstig intelligens – og vil selv tage beslutningerne og lære undervejs.

Da smeden John Deere gik og puslede med en hestetrukket plov hjemme i Illinois på 1800-tallet havde han næppe set det komme, at hans virksomhed en dag skulle stå med en maskine, der selv kan identificere den enkelte plante og beslutte, hvad der så skal ske derfra.  

Nok heller ikke at et af fremtidshåbene for John Deere kommer fra et lille tech-selskab fra Silicon Valley, som egentlig kun har få år på bagen med fødselsdato i 2011, men nu er en velintegreret del af John Deere.

Sidste år købte John Deere selskabet Blue River, som ifølge John Deere indenfor få år introducerer maskinen See and Spray kommercielt på markedet.  

Forleden leverede John Deere nye oplysninger om udviklingen for deres smart farming produkter i forbindelse med et møde med børsanalytikerne efter offentliggørelsen af Deeres kvartalregnskab.

Direktør for landbrugsløsninger John May kalder John Deere tiltagende optimistisk over den effekt, som tegner sig for smart farming produkter proppet med kunstig intelligens, robotløsninger og lignende.  

 

 

“Blue Rivers første produkt, See & Spray, er stadig nogle få år fra at blive kommercielt, men vi tester det nu på tusindvis af acre denne sæson. Produktet identificerer selv, hvor den skal sprøjte i stedet for at sprøjte hele marken og reducerer dermed betydeligt brugen af herbicider på marken og øger økonomien for landmanden og mindsker brugen af kemikalier i vores fødevarer. Jeg tror bare, at See & Spray er toppen af isbjerget og vi kommer til at se kunstig intelligens være en del af landbrugsmaskinerne. Det betyder, at landbrugsopgaverne fra såning til høst bliver automatiserede”, siger han og fortæller, at produktet udover selv at bestemme, hvad den skal gøre også lærer undervejs.

John Deere oplyser også, at der er pæn vækst i udbredelsen af deres Auto Track systemer, som nu er udbredt i over 100 lande i dag. I stigende grad får John Deere også data tilbage fra deres traktor-kunder. Således får John Deere i dag digitale data fra deres traktor for mere end 100 mio. acres i USA og Canada i dag.    

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.