Her er maskingigants fremtidsdrøm af en traktor

Ugens maskine er egentlig ikke ankommet endnu, men blev præsenteret for nylig. Den kaldes for X-traktor.

X traktor.

Ja, man kan vel ikke tage fra den, at der er noget X-faktor over designet og tankerne omkring den.

Vi skrev første gang om Kubotas nye fremtidstraktor i mandagens morgenpost her fra maskinredaktionen.

Nu er det tid til lidt ekstra fokus på det nye traktorkoncept i ugens maskine, hvor vi ser på forskellige features og vinkler på traktoren, der også er med til at fejre Kubotas 130 års fødselsdag.

1. Væk med føreren

Der er næppe den udviklingsafdeling hos de store – og for den sags skyld mellemstore – traktorproducenter, der ikke sidder og grubler over et koncept med fuldt selvkørende traktorer.
Kubota har allerede de første selvkørende traktorer frigivet til kommercielt brug i Japan, men det banebrydende i denne her fremtidstraktor er tankerne om brugen af kunstig intelligens samt en del andre features.  

Ifølge Kubota skal traktoren selv tænke, at det er tid til at køre i marken og gøre bestemte opgaver ud fra vejrdata og vækststadier i marken.

2. Som en Tesla men også med solceller

Et af tidens store spørgsmål er, om traktorerne på sigt skal drives af diesel, el, brændselsceller eller for den sags skyld gas eller andre typer brændstof som elektrofuels.

Under Agritechnica så, og måske mest af alt hørte, vi rigtig mange bud. Eks. CNH kalder brændselsceller fremtiden, mens John Deere præsenterede en e-drevet koncepttraktor, som ligner noget af det, som Kubota går og tænker over her. I denne her traktor udtrykker Kubota en tro på, at el er fremtiden med en kombination af strøm fra lithium-batterier og strøm fra solceller. 

3. På med bælterne   

På det seneste har vi set en række traktormodeller med mulighed for bælte-montering – eks. ny Case IH Magnum, New Holland T8 og John Deere 8R.

Kubota ser for sig fire bælter, så traktoren bedre kan køre på meget våde marker. Den får i øvrigt en motor til hvert bælte, så hastigheden kan justeres på hver af de fire for at give den mere smidighed i marken.

4. Indstilling af højden

En interessant tanke er også, at traktoren skal kunne skifte højde alt efter opgaven, så den får det optimale træk. Er der brug for rigtig meget træk, så sænkes tyngdepunktet, så kontaktfladen med jorden øges, mens højden justeres op under arbejdsopgaver, der foregår over afgrøden.

5. Hvorfor? 

På et lidt mere filosofisk plan så argumenterer Kubota for nødvendigheden af en traktor, der kan meget mere selv på grund af mangel på arbejdskraft, der vil arbejde i landbruget og et specifikt problem med landmænd i Japan, som bliver ældre og ældre. Løsningen er så, ifølge Kubota, smart farming og yderligere automatisering af opgaverne.

Prototyper på kompakttraktor og entreprenørgrej

Kubota kigger også på eldrevne maskiner i en noget kortere tidshorisont og har sammen med ”drømmetraktoren” afsløret to prototyper el-drevne maskiner. Det er en lille kompakttraktor og en minigraver, der nu skal testes og derefter snart skal finde vejen til markedet. Den lille traktor er udviklet med særlig øje for det europæiske marked, hvor Kubota bemærker, at eks. Paris har valgt at udfase dieselbiler fra 2024. Traktoren skal være brugbar til diverse opgaver i parker med mere.

I Danmark er det svært at kalde Kubota en gigant. Traktorsalget anslår foreløbig en meget lille procentdel af markedet. Men Kubota er vokset betydeligt på en lang række markeder, og har i dag rundet 4 mio. producerede traktorer og intet mindre end 30 mio. motorer og beskæftiger i øvrigt plus 40.000 ansatte.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.