I øgning: Landmænd bruger maskinstationer for 2,8 mia. kr.

Maskinstationerne har igen øget omsætningen hos danske landmænd.

Opdateret mandag kl. 9.42

De danske maskinstationer er på fremmarch i landbruget.

På flere parametre går det nemlig fremad for maskinstationerne netop nu.

I de seneste kendte regnskaber fra 2017 sætter alle medlemmerne hos Danske Maskinstationer & Entreprenører(DM&E) ny omsætningsrekord med i alt syv mia. kr. -  på landbrugssiden sker der en stigning og dermed lander man samlet på en omsætning på 2.753 mio. kr. hos de danske landmænd.

I en frisk undersøgelse melder 31 procent af maskinstationerne med landbrugsarbejde, at de i 2018 fik øget deres arbejdsmængde, mens 47 procent betegnede 2018 som flad, og en femtedel oplevede tilbagegang.

Dermed fortsættes flere års fremgang. For fem år siden var maskinstationernes omsætning i landbruget 1,5 mia. kr. mindre.

”Landbruget øger igen deres brug af maskinstationerne. Aktiviteten går heller ikke ned, når landbruget står i en svær situation. Tværtimod ser vi flere, der får analyseret, at det bedre kan betale sig at lade maskinstationerne stå for nogle af opgaverne,” lyder det fra DM&E’s adm. direktør af Bent Juul Jørgensen.

I tråd med medlemmernes nuværende forventninger tror han også, at maskinstationerne får faktureret flere timer i landbruget i den kommende tid.

At kunderne i landbruget flere steder oplever hårde økonomiske tider ses dog også hos maskinstationerne.

Således er andelen af maskinstationer, som har tabt mere end 100.000 kr. på manglende betalinger fra deres landbrugskunder, fordoblet det seneste år – fra fire procent i 2017 til otte procent i 2018.


I en tidligere version opgav vi, at DM&E's agro-medlemmer omsatte for 3,8 mia. kr. Ved en fejl havde vi sat tallet for entreprenører ind. Det beklager vi.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.