Krampe ham selv: "Ingen andre markeder har haft samme vækst som Danmark"

Ugens teknik-profil: Mød Robin Krampe, direktør for den tyske vognproducent, Krampe Fahrzeugbau. Et usædvanligt højt dansk salg af Krampe-vogne bragte ham til Danmark i går.

”Hvis jeg står i en forretning og er ved at købe en ny motorcykel, så vil jeg gerne føle, at sælgeren brænder for det, som han har med at gøre. Sådan skal det også være, når en landmand eller en maskinstationsejer kommer for at købe en af vores vogne.”
Sådan lyder det fra den unge direktør for den tyske vognproducent, Krampe Fahrzeugbau, Robin Krampe, som for tre år siden overtog hovedrollen i virksomheden efter sin far, August Krampe.

”Jeg er måske 95 procent administrerende direktør, min far klarer resten. Han er 62 og kommer stadig i virksomheden og tager sig af blandt andet marketing og prissætning. Vi er meget tæt på hinanden og holder daglige møder. Og han har jo immervæk over 40 års erfaring i firmaet”, smiler Robin Krampe. 

Han er for tiden i landet i anledning af producentens gode afsætning her til lands. 

Vi mødte ham hos maskinforretningen Midtfjord Agro i Løgstør ledet af Casper Larsen, som, siden han fik forhandlingen for halvandet år siden, har solgt 13 af de ret så prestigefulde Krampe-vogne.

Alt i alt er der i Danmark afsat 35 styk fra de sammenlagt fem danske forhandlere, efter at man gik over til en ny strategi med en håndfuld forhandlere med direkte kontakt til fabrikken.

”Ingen af vores andre markeder har vist en vækst af den størrelsesorden”, siger Robin Krampe, der nævner, at det største marked for fabrikken i Coesfeld-Flamschen er det tyske hjemmemarked fulgt af Frankrig, Østrig og Tjekkiet.

Robin Krampe har dog ikke – og det er helt bevidst – været hos Krampe altid, men har høstet erfaringer i andre virksomheder.

Det begyndte med en tid som mekatronik tekniker hos Ruthmann Steiger. Siden studerede han industriel design og industriel ledelse, hvilket også indebar en tid hos Amazone fabrikken i Hasbergen. Hans kandidatgrad fik han på universitetet i München, hvor hans hovedopgave handlede om Liebherr. Og endelig fik han salgserfaring på Claas Harvest Center i New Zealand og hos Agravis Technik.

Jeg føler mig hjemme

Men hvordan føles det så i en alder af 29 at sætte sig for bordenden hos en stor vognproducent med 140 ansatte?

”Det har mange spurgt mig om. Altså om det store ansvar, der følger med. Men sådan har jeg ikke følt det. Jeg er jo vokset op tæt på fabrikken, og min fars kontor var lige ved siden af vores stue. Der er også mange ansatte, der har været der i over 20 år, så dem har jeg jo kendt siden jeg var lille. Så det er trygt, og jeg føler mig hjemme”, siger Robin Krampe, der i dag bor syv kilometer – ”i cykelafstand” – fra fabrikken.

Han har sammen med sin kæreste for fem år siden købt en gammel landejendom, som han har renoveret.
Om der er plads til andet end Krampe i Robin Krampes liv?

”Det er nok ikke så meget. Jeg har ganske vist et jagttegn, som jeg ikke får benyttet mig ret meget af. Og så har jeg en Ducati motorcykel, som jeg holder meget af at tage en tur på, når tiden er til det”, siger Robin Krampe.

Krampe Fahrzeugbau bygger cirka 900 vogne om året. Den første Krampe vogn blev bygget i 1983. Siden da er der bygget cirka 15.000, og en meget stor del af dem er kørende endnu.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.