Ingen hydraulik i trinløs transmission: John Deere viser unik nyhed på Roskilde Dyrskue

Fra næste år kommer John Deeres største model i 8R-serien med en elektrisk trinløs transmission, men Semler Agro viser varianten i en eksklusiv Danmarkspremiere på Roskilde Dyrskue.

Den går i produktion til november og kommer med lidt held til Danmark omkring 1. marts næste år. Ikke desto mindre er det lykkedes at få en speciel pre-production model til landet, der lægger vejen forbi Roskilde Dyrskue, inden den ryger videre ud i Europa. 

- Den har været i Danmark i et par uger, hvor den har kørt test forskellige steder. Nu viser vi den så frem her på dyrskuet, inden den skal videre ud og testes i andre lande, fortæller Torben Nielsen, produktspecialist for traktorer hos Semler Agro.

Navnet er John Deere 8R410 eAutoPowr - den største model i 8R-serien. Pt. er det kun muligt at få modellen med den såkaldte e23 powershift-transmissionen, men det bliver der lavet om på fra næste forår, hvor eAutoPowr med sin mekaniske og elektriske del kan betilles. 

Transmissionen adskiller sig fra den nuværende AutoPowr-transmission ved, at den hydrauliske del i transmissionen er erstattet med en generator og en elmotor. Det giver ifølge Torben Nielsen en række fordele:

- El reagerer hurtigere end hydraulik, så traktoren er hurtigere til at reagere, når chaufføren giver input. Samtidig bliver der også et lavere lydniveau i kabinen, eftersom vi ikke har nogen hydraulisk støj fra transmissionen. Samtidig kan vi også trække op til 100 kilowatt elektrisk energi ud til et eksternt redskab - eksempelvis til en el-drevet aksel, uddyber Torben Nielsen. 

 I dag er 8R370 den største model, man kan få fra John Deere med en traditionel trinløs transmission. Derfor kan den også fås med CommandPro kørehåndtaget, men det følger ikke med, når man køber en 8R410 e23. Derfor kan man også se frem til en brugermæssig forbedring, når den særlige elektriske variant kommer i omløb. 

- Så følger CommandPro kørehåndtaget nemlig med, tilføjer Torben Nielsen. 

Ydelse, motor, aksler og andre elementer på den specielle 8R410 eAutoPowr er ikke anderledes end de andre varianter. Faktisk står der slet ikke nogen steder, at transmissionen er elektro-mekanisk, så derfor er det kun det orange stik bag på traktoren, som afslører, at den er yderst speciel. Faktisk så speciel, at selve transmissionskonceptet modtog en guldmedalje på Agritechnica i 2019.

Dæktryksregulering også på vej

I kabinen er der heller ikke meget, som afslører. I transmissionsmenuen kan man med en ekstra bjælke nederst se, hvis der er et redskab koblet til, som kan bruge af den eksterne effekt, og i motor-menuen er der tillige en lille søjle som viser, hvor meget effekt, som trækkes ud af traktoren via stikket bagpå.

Hvis du lægger vejen forbi Roskilde Dyrskue vil du kunne spotte den særlige traktor på grund af et nyt dæktryksreguleringssystem. Det finder vej til markedet i 2024, men er også monteret på traktoren på dyrskuet.

- Med John Deere CTIS (Central Tire Inflation System) bliver det muligt at få sin John Deere med et dæktrykssystem monteret fra fabrikken. Man regulerer dæktrykket direkte i terminalen, og chaufføren kan vælge mellem to indstillinger: En for mark og en for vejtransport, hvor systemet så selv justerer dæktrykket. Det forventer vi os meget af på en traktor i denne størrelse, hvor vi har over 440 hestekræfter, vi kan overføre til underlaget, forklarer Torben Nielsen, der ser frem til at vise den nye traktor og dens nyheder frem på dyrskuet.   

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.