John Deere har ikke begravet vild el-traktor: "Det er meget energieffektivt"

Bedre energiudnyttelse og overførsel af trækkraft og lavere driftsomkostninger og marktryk får John Deeres ingeniører til at satse på eldrift.

Måske husker du John Deere Joker fra Agritechnica eller har set billeder af John Deeres bud på en eldrevet robot-traktor.

Joker samler ifølge magasinet FutureFarming hele John Deeres vision om fremtidens landbrugsmaskiner:

For det første er selve platformen elektrisk drevet.

For det andet bruges kunstig intelligens og maskinlæring til at lade maskinerne lære af erfaringerne i marken.

For det tredje er fremtidens maskine en ægte robot, som arbejder uden menneskelig styring og kontrol.

Joker kommer ifølge John Deeres teknologiske udviklingsafdeling i tyske Mannheim formentlig ikke til salg de første ti år, men skal vise vejen og muligheden.

Op til en megawatt effekt

Joker vejer under 5.000 kg, har 250 kW dedikeret til fremdriften, 250 kW til pto’en og to gange 250 kW til at drive redskabsfunktioner med. Alt i alt én megawatt placeret i en traktorkrop, svarende til en 200 hk-traktor.

John Deere arbejder med både kabel- og batteriversioner.

Joker har ingen lift, for den skal kun arbejde med bugserede redskaber. 

Tanken bag konceptet, som der skal arbejdes videre med i de kommende fire år, er en modulopbygning, så der f.eks. kan føjes en ekstra aksel og motor til ved større behov for trækkraft. 

En anden tanke er, at hver Joker skal skræddersys til den konkrete opgave. Derved bør den ifølge John Deere også kunne blive billigere end en konventionel traktor, som er designet til at løse mange forskellige opgaver.

Biodiesel og metan er blindgyder

»Elektrisk drevne maskiner er meget energieffektive og har et godt forhold mellem kræfter og egenvægt. Drivlinjen er meget let og hurtig at styre, hvilket er helt afgørende for en robotmaskine. Desuden er det også en miljøfordel, at en eldrevet robotmaskine ikke udleder CO2 eller partikler og ikke har brug for hverken motor- eller transmissionsolie«, forklarer Nicolai Tarasinski fra John Deeres udviklingscenter til FutureFarming.

 

 

John Deere ser biodiesel som lidt af en omvej og forventer et generelt og totalt emissionsforbud i Europa i 2030 og tilsvarende for have- og parkmaskiner i USA.

Samme holdning har John Deere til brint og biogas: Det går for langsomt, indfrier ikke klimakravene og giver også tekniske og praktiske problemer med at tanke nok biogas eller brint til en hel arbejdsdag.

Samtidig er eldrift en forudsætning for at udnytte en række smartfarming-teknikker med elektriske aktuatorer til hurtig og præcis tildeling af hjælpestoffer ud fra et konstateret behov.

»Hvad angår elektrificering, så opfatter vi os selv som landbrugets Tesla. Vi tror på det her. 100 procent«, siger Nicolai Tarasinski.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.