John Deere-strejken: Amerikansk farmer kørte i syv timer efter reservedel

Storstrejke i USA og leveringskrisen gør det svært lige at få fat i reservedele, skriver amerikansk medie.

Få dage inde i den store John Deere-strejke begynder amerikanske landbrugsmedier at spekulere i, hvad strejken kan betyde for forsyningen af reservedele og maskiner fremover.

Mediet Agweb, som er et af de store amerikanske online landbrugsmedier, beskriver, hvordan en landmand, der driver sin bedrift tæt på John Deere-hovedkontoret i Moline, Illinois forleden måtte køre i syv timer for at få fat i en del til sin mejetærsker.

Normalt kan han hente reservedele i nærheden, men her var reservedelen ikke på lager. Til sidst blev løsningen en rundtur på syv timers kørsel for at få fat i delen.

Ifølge Agweb er spørgsmålet, hvordan John Deere klarer forsyningen af reservedele resten af majs- og søjahøsten i USA, hvor der stadig står store arealer, der skal gnaskes fri.  

Der spekuleres også på, om der vil være nok forsyninger af nye såmaskiner og dele, når farmerne skal til at så.

Ifølge mediet har John Deere lukket ordrebøgerne for stortraktorer fra 7 og op til 9-serierne.

Til Farm Journal siger en amerikansk John Deere-forhandler, at mange modeller fra 7-serien allerede er helt udsolgt for næste år hos ham.

Det skal siges, at der helt sikkert er bestilt et antal til Europa, så det er ikke til at sige, hvad det vil betyde for leveringerne til vores andedam.

Den store John Deere-strejke begyndte i sidste uge, hvor mere end 10.000 timelønnede medarbejdere nedlagde arbejdet. De ønsker sig dels pæne lønstigninger og bedre pensionsforhold.

Sidste gang medlemmer af samme fagforening UAW og John Deere var i samme situation, i 1986, varede strejken 163 dage.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.