John Deere udbetaler milliardbeløb for lille start-up

Ny teknologi til at omdanne en normal traktor til selvkørende enhed er nu i porteføljen hos traktorgiganten.

John Deere går endnu engang ud og bruger et milliardbeløb på en lille virksomhed, der arbejder med kunstig intelligens og morgendagens maskiner.

Den lille start-up Bear Flag Robotics fra Silocon Valley er nemlig købt for 250 mio. dollar, meddeler maskingiganten.

Opkøbet er ikke første gang, at John Deere går ud og håndplukker teknologivirksomhedre i Silicon Valley. 

I 2017 brugte John Deere således 300 mio. dollar på virksomheden Blue River Technology, der er eksperter i præcisionssprøjtning.

For Bear Flag Robotics har vejen til et salg til John Deere været maskingigantens årlige samarbejdsprogram med start-up-virksomheder. Her inviterer maskingiganten fire små virksomheder på globalt plan til et tæt samarbejde om deres løsning. Et samarbejde som danske FaunaPhotonics var en del af forrige år.

Bear Flags hold af agronomer, ingeniører og it-folk vil fortsat gå på arbejde i Silicon Valley, hvor de arbejder med at videreudvikle deres løsninger indenfor selvkørende traktorer med brug af sensorer, hardware og software, meddeler John Deere.

For John Deere er der ingen tvivl om, at fremtiden ligger i selvkørende traktorer og maskiner, lader man forstå i pressemeddelelsen, hvor handlen blev offentliggjort torsdag eftermiddag i USA.

”Deere ser selvkørende kørsel som et vigtigt skridt fremad for at bruge deres ressourcer strategisk til at føde varden og skabe mere bæredygtige og profitable løsninger”, lyder det fra  Jahmy Hindman, Chief Technology Officer hos  John Deere i en kommentar.

Handlen vækker helt sikkert også interesse og genklang i det danske startupmiljø, hvor unge virksomheder med smart farming-løsninger som AgroIntelli, FarmDroid og Faunaphotonics både har fået international opmærksomhed og hentet kapital i de senere år.  

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.