Jysk smed i nyt samarbejde med europæisk maskingigant

Med irsk stakjævner i front og østrigsk rotorharve bagerst samarbejder to firmaer om at sikre den optimale jævning og pakning i stakken

En af overraskelserne på Græsland 22 er et samarbejde mellem Pöttinger og ACJ Maskiner. De deles endda om en stand.

Mens Pöttinger nok er velkendt pga. af deres græsudstyr og i de senere år også snildt og robust grej til jordbearbejdning og såning, lever ACJ Maskiner med base i Løgumkloster muligvis en mere skjult og nichepræget tilværelse.

ACJ Maskiner har en egenproduktion af bjærgningsspil og overlæsservogne samt salg af udstyr fra irske ProDig, topknusere fra Baselier, Stade-hammermøller samt salg af brugt grej til grovfoderhøst.

Ny måde at køre i stak på

På Græsland 22 kan du opleve både Pöttinger-redskaber, ACJ’s overlæsservogne og en ny redskabskombination med traktor med et ProDig-stakredskab forrest og en Pöttinger-rotorharve med tre meters arbejdsbredde bagerst for at give en optimal udjævning og pakning af græsset i stakken.

- Vi har faktisk solgt så mange rotorharver til denne anvendelse, at Pöttinger bekymret ringede fra Østrig og spurgte, hvad vi egentlig havde gang i, siger Lars Andreasen, Pöttingers danske salgschef.

Ekstra vigtig ved høj tørstofprocent

Rotorharven bør have så få rotorer og så lange tænder som muligt, og så kan pakvalsen naturligvis spares, er Pöttinger Danmarks erfaring med kombinationen.

Med en aktuel Seges-anbefaling om at sikre en stor proteinandel ved at tage tidlige slæt, som forvejres til 40 procent tørstof, bliver grundig udjævning og pakning ikke m indre vigtigt, fordi den højere tørstofprocent giver stigende risiko for ufuldstændig ensilering eller eftergæring.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.