Da den tyske vognproducent Krampe sidste år sendte deres nye afskubbervogn Krampe Rambody ud på markerne, fremhævede de fleste vognkassen, den høje hastighed på aflæsningen og kørekomforten. Kun de færreste lagde mærke til, at den var udrustet med elektronisk tvangsstyring.
Og selvom – eller måske netop derfor - at teknologien ikke er udviklet af Krampe selv, har man først nu besluttet at tilbyde systemet til andre Krampevogne.
- Krampe har gennem årtiers indsats opbygget et ry for at levere vogne i topkvalitet. Det vil man ikke sætte over styr ved en forhastet markedsintroduktion af ny teknologi, lyder det i en pressemeddelelse fra Krampes nordiske salgschef, Kenneth Brønner.
DTS - Dynamic Trailer Steering – er et elektro-hydrauliske styringssystem, der bestemmer styrevinklen på vognens styrende aksler ud fra en række sensorer på vognen. To sensorer måler hastigheden og kørselsretningen. Disse oplysninger sendes til en central styrecomputer, hvor de sammenholdes med data fra en anden sensor, der måler vognens bevægelser. Derefter beregner styrecomputeren de værdier, der er nødvendige for at definere knækvinklen mellem traktor og vogn og bestemme styrevinklen på vognens styrbare aksler.
- Det lyder umiddelbart avanceret, men er i virkeligheden ganske enkelt at håndtere for chaufføren via Isobus eller en separat terminal, siger Kenneth Brønner, der tror, at man udover afskubbervognen Krampe Rambody kommer til at se en del store Krampe entreprenørtrailere og nogle af de store Krampe BigBody trailere med DTS i fremtiden.
Han tilføjer, at DTS-systemet kun bliver til rådighed for udvalgte modeller i 2023.
Relaterede artikler
Kommentarer