Kubota arbejder på brændselsceller og sjovt udseende traktor

Den japanske industri-gigant har flere esser i ærmet, når det gælder fremtidens maskiner.

Det kan godt være, at Kubota ikke syner meget i vores traktorstatistikker i Danmark. Men på verdensplan spytter den japanske industrigigant traktorer ud i mange, mange tusind enheder årligt og endnu flere motorer til en lang række brancher. Industrigiganten har for nylig lavet en såkaldt fremtidsfirkant, hvor man fortæller, hvordan man ser på fremtidens teknologier.

Her fremgår det, at der både arbejdes på eldrevne, førerløse enheder og traktorer, der skal køre på brændselsceller. Sidstnævnte tanke er en gammel traver blandt traktorbranchens ingeniører og var bl.a. noget, som ingeniører hos Allis Chalmer forsøgte sig med i USA tilbage i 1960’erne.


Denne eldrevne, førerløse fremtidsmodel blev vist i 2019.

Men tanken er kommet op igen i en tid, hvor der i efterspørges klimavenlige løsninger. Topchefen fra CNH Industrial – producenten bag Case IH og New Holland – var inde på samme tanker under Agritechnica i 2019. Om japanerne allerede da var langt med egne projekter, ved vi ikke eller har læst LandbrugsAvisen skal være usagt, men hen over sommeren har Kubota hintet, at man er meget langt med planerne om at lancere mindre og mellemstore traktorer på mellem 50 og 100 hk med brændselsceller som drivkraft. Faktisk skal en prototype ud og køre i marken til næste år, ifølge en historie fra avisen Nikkei Asia.

Ifølge avisens er det ikke prisen, som Kubotas første modeller med brændselsceller skal konkurrere på. Prisen bliver angiveligt omkring 40 procent over lignende modeller med traditionel dieselmotor. Tager teknologien fart kan man over tid dog regne med, at prisforskellene bliver mindre.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.