Kunstig intelligens vil blomstre i 2020

Traktorer, der lærer af sig selv, bliver en del af 2020, hvor vi også kan få første traktor uden rat at se.

Den gamle John Deere 7710, New Holland TM190 eller Fendt 824’er klarer stadig markopgaverne mange steder. Det vil de kunne mange år frem.

Men det laver ikke om på, at tekniksiden lige nu tager kvantespring mod Farming 4.0, som flere kalder den næste generation af maskiner. 2020 vil for alvor byde på kommercialisering af robotter, selvlærende traktorer, ja sågar traktorer uden rat.

Over 40 robotter i spil

Hvorfor dog det, tænker du?

I øjeblikket er der over 40 producenter af landbrugsrobotter i Europa. Og tallet stiger. Langt fra alle er i kommerciel produktion. Omvendt har franske Naio, som nok er længst fremme på området, over 200 robotter kørende.

Fælles for alle robotterne er, at de gør brug af kunstig intelligens, eller såkaldt deep learning, hvor de gradvist bliver klogere og bedre til at udføre opgaverne - og til at beslutte, hvornår man kan køre over forhindringer eller uden om. Samt meget mere.

Præcis det samme ser vi på traktorsiden, hvor Claas som den første på markedet har lanceret Cemos, som selv kan komme med forslag til at forbedre arbejdet, når man kører med redskaber til at bearbejde jorden med.

Teknologien og adskillige andre forandringer ligger klar hos andre producenter. Tag blot John Deere, som på Agritechnica for første gang nogensinde viste en hel klynge af maskiner, der endnu ikke er lanceret, men som er fuldt funktionsdygtige.

En af dem var en kabine uden rat, og præcis det scenarie har MF også vist frem på sin vision for fremtidens traktorer. En vision, vi allerede kommer til at se første del af, når en ny MF traktor bliver lanceret i slutningen af 2020.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.