Kverneland-klassiker: Nu med elektronisk styring og isobus
På Sima viste Kverneland et 6,5 meters eksemplar af den næsten legendariske Turbo-harve - nu isobus-kompatibel og med elektronisk styring.

LandbrugsAvisen, Frankrig.

Turbo-navnet har i flere årtier været ensbetydende med kapable harver fra Kverneland, og på Kvernelands stand på Sima stod en bugseret Kverneland Turbo 6500 T fjedertandsharve, som egner sig til både stubbearbejdning og såbedsforberedelse.

»Den har elektronisk styring og er fuldt isobus-kompatibel. Alt kan indstilles fra kabinen, og det er der flere og flere, der efterspørger«, siger produktchef fra Kverneland, Jesper Svendsen om harven, som i den elektroniske løsning bærer tilnavnet i-Tiller. Den bugserede Turbo harve kræver en traktor på cirka 250-300 hestekræfter.

En anden fordel ved at tilføje elektronik på harven er den automatiske vægtoverføring, som styres via trykmåling, så hjulslippet og brændstofforbruget holdes på et minimum.

»Hjulslip er en af de største syndere, når det kommer til øget brændstofforbrug og strukturskader, derfor har det været vigtigt at udvikle en løsning, hvor det undgås mest muligt«, siger Jesper Svendsen.

Som en ekstra mulighed fås der også momentføler i trækket, så man kan følge belastningen under arbejdet. Det giver også mulighed for, at harven selv hæver, såfremt momentet overstiger den ønskede grænse. Trækkes der eksempelvis voldsomt skævt i et uopmærksomt øjeblik, så øges momentet kraftigt, og så vil harven beskytte sig selv og traktorens lift ved at hæve, hvilket selvfølgelig skal være med til at forlænge harvens levetid betragteligt.

Ny Kverneland-sprøjte passer til det danske markedMaskiner 25. februar · 17:14

Jord-til-jord-valse

Udstillingseksemplaret var forsynet med dobbelte såkaldte Actipress Twin valser, hvoraf den ene kan løftes individuelt.

»Det er en jord-til-jord valse, hvor valsens U profil fyldes af jord«, siger Jesper Svendsen.

Det er en pakkertype, som er meget populær, og som en unik løsning på markedet har Kverneland´s Actipress mulighed for at indstille valseophænget alt efter hvilket formål, man ønsker, pakkeren skal udføre.

»I udgangspunktet vil der lægges lige stor vægt på de to valser, således at jorden pakkes fuldstændig ensartet. Hvis man ønsker at opnå en dybere pakning, så er det muligt at fiksere valseophænget, således at vægten lægges på den bagerste valse, På den måde får man også en grovere overflade, som egner sig godt til de letter jorde, for at minimere evt erosion og sandflugt«, sger produktchefen.

De nye versioner af Turbo-harverne har en arbejdsdybde ned til 20 centimeter, og der er mulighed for både fjedertand eller stivtand, ligesom der er et bredt udvalg af pakvalser. De liftophængte Turbo-harver kommer i fem arbejdsbredder, nærmere bestemt 3 og 3,5 meters versioner med fast ramme samt foldbare versioner på 4, 5 og 6 meter. De bugserede versioner er på 6,5 og 8 meter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.