Hos Kverneland fortæller man, at man ikke er på vej med en større forandring i forhandlerlandskabet, selvom man i dag har opsagt samarbejdet med en af landets største maskinhandlere, Johs. Mertz.
I stedet har man et ønske om, at fremtidens forhandlere får et større flow af producentens produkter, forklarer Jørgen Mortensen, markedschef hos Kverneland.
På det store Danmarkskort er det da heller ikke en kæmpe forændring.
Kverneland går fra 21 til 20 forhandlere – og får tre udsalgssteder mindre, så man nu lander på 33 udsalgssteder, hvor Røstofte Maskiner og Slagelse Maskinforretning altså får lidt mere plads til at virke som forhandlere øst for Storebælt.
- Vi har været glade for at arbejde sammen med Mertz, men vores ønske er, at vi i fremtiden har nogle forhandlere med et større flow af Kverneland-maskiner. De her landbrug bliver større og større, og derfor skal vi dygtiggøre vores forhandlere, så de har folk, som kan koncentrere sig om en ting, siger han til LandbrugsAvisen.
Omvendt er det her næppe sidste skridt.
- Vi har bestemt ikke planer om at fyre alle vores forhandlere. Det har vi ikke. Men vi vil meget gerne konsolidere, at vi får forhandlerne, som har større kendskab til vores produkter. Vi er nødt til at gøre noget, for hvis det bare kører videre, så kommer vi til at fylde mindre og mindre hos vores forhandlere. Men tingene kan gøres på mange måder, siger han og forklarer, at udviklingen bl.a. er sket i takt med, at forhandlerne i stigende grad har fået redskaber ind fra deres traktormærker.
Mertz: Det var uventet
Hos Johs. Mertz forklarer direktør Christian Holst, at dagens opsigelse var uventet.
- Ja, et eller andet sted. Der er andre fabrikanter, som er gået med én stor forhandler. Jeg synes også, at vi har gjort det godt. Men sådan er det. Det nytter ikke andet end se fremad, siger han.
Hos Johs. Mertz har man netop i de senere år fået flere redskaber ind i porteføljen fra sin traktorleverandør efter, at CNH opkøbte Kongskilde og som noget af de første begyndte at sende plove ud til forhandlere med New Holland som traktormærke.
Christian Holst vurderer, at man efterhånden er kommet op på en tredjedel New Holland-plove og to-tredjedele Kverneland i sit salg.
- Om vi kan holde det samme plovsalg på sigt uden Kverneland er svært at sige, men der sker hele tiden udvikling i New Hollands program. Salget afhænger også af trenden indenfor det pløjefri, siger han.
For Mertz har der som Kverneland-forhandler - og nu endnu mere i tiden fremover – også været fokus på at sælge jordbearbejdningsprodukter fra Amazone. Et program der flere steder krydser Kvernelands produktprogram.
Og det illustrerer måske også meget godt udfordringer og dilemmaer, som redskabsproducenterne har, når de lægger deres slagplaner. Der er masser af intern konkurrence ude hos den enkelte forhandler med mærker, som krydser hinanden i produktprogrammerne.
Relaterede artikler
Kommentarer