Kverneland vil være maskinforretnings førstevalg på redskaber

Færre, men større landbrug og mere komplekse maskiner stiller krav til både salg og service. Derfor har Kverneland igangsat en dialog med forhandlerne om, hvilke mærker de vil satse på fremover.

Det er ikke en spareøvelse, understreger markedsdirektør Jørgen Ø. Mortensen, Kverneland Group, om den dialog, der har været gennem nogen tid med maskinforhandlerne.

- Vi har ingen dårlige forhandlere, vi skal af med, men derimod gode ordrebøger. Så jeg rejser bestemt ikke rundt og deler fyresedler ud. Dialogen handler om fokus, forklarer han om processen, der har stået gennem nogen tid og allerede har sat sig spor øst for Storebælt.

Her er Kverneland-forhandlingen i dag samlet hos Slagelse Maskinforretning, Røstofte Maskinforretninger og Maskincenter Bornholm. Med godt resultat og positive tilbagemeldinger fra både forhandlerne og landmændene, fremhæver Jørgen Ø. Mortensen.

- Vi kan mærke på tilbagemeldingerne, at det virker. Produkterne får det fokus, vi ønsker, og det påskønnes også af landmændene, kan vi høre på åbent-hus-arrangementerne, siger han.

Komplekse maskiner

Det handler blandt andet om, at når landbrugene bliver store og maskinerne mere komplekse, bliver kompetencerne i både salgsafdelingen og på værkstedet meget vigtige for at sikre optimal udnyttelse af grejet ude hos kunden, lyder det fra Kverneland.

Men at arbejde med mere komplekse redskaber til mere krævende kunder stiller krav til forhandlerne om produktkendskab i både salgs- og serviceafdelingen.

- Lige om lidt er der kun 5.000-6.000 fuldtidslandmænd tilbage, og vi er simpelthen alle sammen nødt til at blive mere professionelle for kunne at imødekomme deres behov. Den konsolidering, der er sket i landbruget – og i stort set alle andre erhverv – skal også ske i maskinbranchen, forklarer han.

Nummer to dur ikke

For at opnå det ønskede fokus ønsker Kverneland en stærkere plads i forhandlernes forretning og bevidsthed - og mener også at have produkterne til at spille mindst lige op med konkurrenterne.

- Vi er i stand til at levere langt det meste af, af hvad landmændene og dermed forhandlerne efterspørger. Vi ønsker at være en klar nummer et ude hos forhandlerne efter deres traktorbrand. Vi ved godt, at flere traktorbrands også har redskaber, så det er indimellem en diskussion, og den er ikke sort-hvid. Men er der et direkte konkurrerende redskabsmærke, går den ikke. Så er vi ikke i fokus, forklarer Jørgen Ø. Mortensen.

Processen er som nævnt i gang og kører uden en deadline eller et måltal for antallet af forhandlere, når processen er slut.

- Vi har ikke et bestemt antal forhandlere som mål. Nærhed er stadig vigtigt for Kverneland, så vi ønsker fortsat et finmasket forhandlernet, siger han og tilføjer, at Kverneland naturligvis afsætter ressourcer til at supportere fremtidens forhandlere.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.