Landmand vinder pris for intelligent traktor

Den intelligente traktor Robotti vinder innovationsprisen til årets Vækstkonference.

Selskabet Agro Intelligence har udviklet den selvkørende markmaskine Robotti. 

Direktør og medejer Ole Green modtager innovationsprisen, der uddeles Vækst 16, som afholdes af LandbrugsMedierne fredag, og vinder også en stand på messen Agromek til november. 

"Det er en fornøjelse at være her, og tak for den konstruktive feedback jeg har fået. Tak til konkurrenterne, det var nogle spændende indlæg, I præsenterede," siger Ole Green.

Han har netop pitchet idéen for et dommerpanel bestående af direktør Lars Visbech, Agro Business Park, direktør Allan Pedersen, Dansk Agroindustri og projektchef Mogens Nielsen, Yara.

"Alle nominerede er virkelig aktuelle, og alle tre rammer er højaktuelle i forhold til de problemer, de tackler med deres produkter," siger dommer og direktør i Agro Business Park Lars Visbech. 

præcisionslandbrug

Nyhedsværdien ved Robotti er dens evne til at håndtere flere forskellige opgaver som jordbearbejdning, plantepleje og høst.

Sensorer og avanceret programmering gør den ekstrem præcis og i stand til at bruge store mængder data.

"En maskinstation vil kunne få en kapacitetsforøgelse på otte procent, fordi man kunne effektivisere arbejdet," siger Ole Green. 

Mere om dette tema

Fredag d. 16. september på Randers Havn

Fremtiden er tættere på end vi aner, og vi står over for en radikal digital og teknologisk omvæltning, der kommer til at påvirke alle dele af virksomheden.

En ny undersøgelse fra PwC viser, at næsten halvdelen af alle topledere nu forudser, at deres virksomheds kerneforretning i løbet af få år er forandret eller helt væk.

47 procent af landets topledere mener, at teknologi og digitalisering er en topprioritet. Til sammenligning blev det kun nævnt af 25 procent af toplederne i en tilsvarende undersøgelse fra 2015. Ny teknologi og digitalisering springer dermed otte pladser op på toplederens dagsorden.

På Vækst '16 gearer vi dig og din virksomhed til at gå den teknologiske og digitale fremtid i møde.

Vi svarer bl.a. på følgende spørgsmål:

  • Hvilke nye konkurrenter påvirker markedet i fremtiden?
  • Hvordan kan vi udnytte data til vores gevinst?
  • Hvordan arbejder vi med sociale medier, så det giver mening for virksomheden?
  • Hvordan finder vi fremtidens talentfulde medarbejdere?
  • Hvordan møder vi vores fremtidige kunder i øjenhøjde?

Tilmeld dig: Tilmeld dig Vækst 2016 ved at klikke her.

Han er uddannet landmand og har drevet et større areal markbrug ved Ringkøbing, men har nu kun 20 hektar tilbage på sin egen gård. I stedet har han fokus primært rettet mod Agro Intelligence. 

De nominerede 

Robotti var oppe i mod Farrowtech samt Fieldsense fra Ceptu.

Farrowtech er et avanceret system til overvågning i farestalden. De håber ved at kunne redde en pattegris ved hver faring og dermed nedsætte pattegrisdødeligheden.

Fieldsense gør satelitbilleder tilgængelige på landmandens mobiltelefon eller computer. På den måde kan virus eller skadedyr opdages før de gør yderligere skade. 

Faktaboks

Derfor:

Robotti tager et skridt videre og kombinerer den selvkørende maskine med evnen til at håndtere store datamængder. Måske fremtidens markmaskine.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.