Legendarisk ændring bag uhørt pris på 770.000 kroner

En lettere brugt John Deere-traktor har skiftet hænder til usædvanlig pris på en stor auktion forleden.

God mandag morgen.

Det er de vilde prisers tider.

I sidste uge havde kapitalfonden, som ejer Bogballe, hvisket Børsen i ørene, at man fremover også ejer Bredal. Man ville ikke sige noget om prisen, men ifølge avisen snakkes der om et trecifret millionbeløb.

Ikke nogen dårlig værdisætning for en mindre produktionsvirksomhed. Men omvendt leverer Bredal år efter år solide regnskabstal – ligesom Bogballe selv har kunnet betale nogle særdeles flotte millionudbytter tilbage til Erhvervsinvest igennem de senere år – som tak for, at man i 2017 selv greb ud efter virksomheden med et ligeledes trecifret millionbeløb.

Med andre ord flotte værdiskabelser både før og efter Erhvervsinvest gik ind i Bogballe – og samtidig et vidnesbyrd på, at man sagtens kan udtænke og producere landbrugsmaskiner i Danmark, hvis man har de rette produkter.

Læs mere om handlen her:

Kæmpe fusion mellem danske maskinfabrikker

Direktør i stor fusion: Det ville være tåbeligt at fjerne et godt brand

Stor John Deere ”repowered” med Cummins

Og vi skal have mere om pris denne morgen. Det er nemlig også prisen, som er interessant i historien, som også blev grundlaget for overskriften på denne uges morgenpost. 

Denne gang hentet fra en auktion i det store Amerika.

Traktoren er egentlig helt tilbage fra 1988. Har gået små 6.300 timer. Er sikkert langt fra nutidens komfort. Men en detalje med de sidste 1.000 timer er det, som gør, at der kommer en lille smule fornuft med i den pris, som traktoren hjembragte tidligere på ugen på en auktion i USA.

111.000 dollar – eller godt 770.000 gode danske kroner - endte den nemlig med. Og selvom en knækstyret klassiker efterhånden er noget, som vækker opsigt og har et publikum, så er det alligevel en høj pris. Det specielle ved traktoren er, at de sidste 1.000 timer blev kørt med en Cummins-motor, som skyldes, at traktoren er en såkaldt ”Repowered model by Kinze”. 

Og så menes den at være den sidste John Deere, som fik denne behandling. Historien har kørt sin gang fra brugt-traktoreksperten Greg Peterson ”Machinery Pete”  og den internationale afdeling hos Profi. Prisen er den næsthøjeste auktionspris for en 8850 nogensinde, oplyser brugteksperten.

Forhistorien er, at Kinze, som i dag bl.a. laver store kornvogne og såmaskiner, tilbage i 1968 begyndte at bygge nye motorer på John Deere, så de fik større muskler til arbejdet. I slutningen af 1980’erne begyndte man at ombygge John Deeres 86’er serie – og ifølge Profi blev mere end 600 af disse store John Deere-traktorer ombygget af Kinze med en Cummins-motor – samme motorproducent, som også leverede hestekræfterne til den sidste ombyggede John Deere-traktor i 2013.

Høj pris for gammel McHale

I en artikel om den første slutsolgte McHale Fusion 4 Plus - netop leveret til en maskinstation i Vejle-området – oplyses det, at en tidligere version af presseren netop er på vej til en kunde i Baltikum, som trods kombipresserens 60.000 baller på tælleren har givet over 100.000 kroner for maskinen, McHale Fusion 2.

Læs mere om det – og hvad den nye storebror kan på Første model af kombipressernes ’kampvogn’ solgt til dansk kunde

Spytter traktorer ud i Mannheim

Forleden kunne John Deere fortælle, at der nu er produceret to mio. traktorer på deres fabrik i Mannheim, inkl. den lange fortid med Lanz Bulldog på stedet. Bulldog eller ej, så er det også imponerende, at der bliver produceret hele 40.000 traktorer på stedet om året – altså mere end 20 gange det danske marked for landbrugstraktorer.

Læs med her:Tysklands største traktorfabrik spytter 40.000 traktorer ud om året  

Se nye Big Bud tage form

Ron Harmon har fået nok.

Sådan starter artiklen i den nyeste udgave af magasinet TraktorTech.

Ron Harmon er manden bag verdens største traktor Big Bud. Anledningen er den nye udgave af den legendariske prærietraktor, som ellers har holdt pause fra nykonstruktionerne i 32 år.

Ejeren af maskinforretningen og værkstedet Big Equipment er gået i gang igen. Og det er selvfølgelig noget, som vi har fulgt med stor interesse. Vi fik en del billeder sendt af Rons sekretær Heather fra arbejdet med at bygge den nye traktor.

Se med her: Se traktorrebellens Big Bud tage form

Set i DM&E Magasinet

For alle dem, som har job ude på landets DM&E-maskinstationer, så var sidste uge en kærkommen lejlighed til at læse om kollegaer, faglige problemstillinger og gode råd til deres virke i branchen, da der kom en ny udgave af DM&E Magasinet.

En af de spændende historier handlede om entreprenør Michael Pagaard fra Iderhede, som har banket flot igennem indenfor dræning.

Følg med her: Nu dræner traktortræk-stjerne 250 kilometer om året

Eldrevet Valtra – jada

Som rosinen i pølseenden, så skal husker vi også lige at nævne, at du naturligvis kan læse nyheder om maskiner hver uge i den klassiske papirudgave af LandbrugsAvisen. Hvis du skal til at bladre i den, som vi sendte ud til læserne i weekenden, så kan du bl.a. læse, at du ude i fremtiden kan forvente at se en eldrevet Valtra på et tidspunkt – eller en udgave med brint som drivkraft.

- Det er alt sammen en del af den teknologi, som vi også får til rådighed som Agco-producent. Politikken er, at Fendt skal komme med løsningerne først, men det kommer også siden til os i Valtra. Vi er også store i Brasilien, hvor vi blandt andet har arbejdet på biometan som brændstof, lyder det i et interview med Valtras marketingschef i vores del af verden, finnen Mikko Lehikoinen.

Og så fik vi både snakket om priser, tunede John Deere’er og fremtiden med færre fossile brændstoffer.

Ha’ en fortrinlig uge. Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.