Lelys nytænkte ballepresser er rykket tæt på

Et år efter præsentationen af Lely Welger CB Concept afslører Lely det nye ballepresningskoncept på Agritechnica.

Sidste år blev Lely Welger CB-konceptet præsenteret som en såkaldt ’Gul Revolution’, som er Lelys måde at lancere nye produkter eller koncepter på. Den nye ballepresningsmetode kan efter Lelys opfattelse vise sig at udgøre et vigtigt gennembrud indenfor rundballer og en betydelig forandring indenfor høstarbejde.

Den nytænkte ballepriser vil stå badet i neonlyset på Agritechnica i Hannover i november, og dermed vil Lely ifølge en pressemeddelelse slå fast, at man er nået langt med konceptet, og at der er tillid til, at denne ballepresser er klar til brug inden længe.

Med det kontinuerlige ballepresningssystem skal føreren ikke længere standse for at binde og afsætte baller. Når den ønskede ballestørrelse er opnået, flyttes ballen bagud for at blive bundet. I mellemtiden påbegyndes en ny balle foran. Ballepresseren holder konstant ballerne fuldt pressede, indtil de forlader maskinen. Ballepresseren kombinerer således konstant ballekvalitet med høj kapacitet, hvilket medfører en anseelig forbedring af førerens komfort.

Lely har igennem det forløbne år brugt tid på et betragteligt antal tests på maskinen. Fokus for disse tests var optimering af systemet og dets brugervenlighed. Testene er blevet gennemført i adskillige lande med mange afgrødeforhold, herunder USA, Holland, Schweiz og Tyskland. Der er gjort store fremskridt, hvad angår ballepresserens funktionalitet og energiforbrug.

Med hensyn til ydeevne opnår testmaskinerne nu en kapacitet på 110-130 baller i timen - afhængigt af omstændigheder og ballestørrelse. I løbet af det kommende år vil Lely gennemføre de sidste test for at gøre den klar til markedsføring.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.