Lille og billig sensor fortæller dig, hvornår du skal smøre din pto-aksel

Walterscheid kan med en lille bluetooth sensor holde styr på serviceintervaller på pto-aksler, gearkasser og andre relevante komponenter. Den kan eftermonteres og koster blot 50 euro.

Smører du din kraftoverføringsaksel tilstrækkelig? Eller oversmører du den konsekvent for at være på den sikre side? Og hvem kender egentlig det nøjagtige timetal, din pto-aksel kører? Det giver en lille sensor fra Walterscheid nu svaret på. 

Sensoren, som let kan monteres på en pto-aksel, når blot den har en afskærmning, måler på to parametre: Rystelser (om maskinen bevæger sig) og pto-omdrejningerne, og de data bruger sensoren til at registrere timetallet med samtidig med at den sender data videre til en smartphone eller tablet, så snart chaufføren er inden for rækkevidde med sin bluetooth-enhed med Walterscheids Connected Services app på. 

- Vi fik ideen for fire år siden på Agritechnica og skrev den ned på et stykke papir. Nu står vi her igen med en kommerciel løsning, fortæller Max Krüger fra Walterscheid og ansvarlig for udvklingen af løsningen. 

Han forklarer at både over- og undersmøring af en pto-aksel ikke er ideel. Oversmørring giver både øget timeforbrug, forurering og højere omkostninger til fedtforbrug, mens manglende smørring nedsætter levetiden for en pto-aksel betragteligt. Alt sammen noget den lille "dims" kan holde styr på, fordi den sender en alarm, når det er tid til at smøre pto-akslen. 

Sensoren kan følge med, når man køber en ny pto-aksel fra Walterscheid, men den kan også købes for 50 Euro og eftermonteres på såvel Walterscheids som andre producenter af pto-aksler. 

- I app'en er der en instruktionsmanual som viser den simple montering og opkobling trin for trin, og når først sensoren er lagt ind i app'en kan man som chauffør se samtlige sensorer på alle de reskaber man kunne tænke sig - eksempelvis pto-aksler på en større rive eller lignende. Og fordi vi registrerer omdrejninger på pto-akslen til at måle timetallet med, kan vi samtidig også måle timetal for gearkasser og andre ting, som kører synkront med pto-akslen, uddyber Max Krüger. 

Sensoren har et lille knapcelle-batteri som kan holde strøm i cirka 12 måneder og som hurtigt kan udskiftes. Den sender selv en alam til app'en når den trænger til at blive skiftet. 

Data fra app'en sendes iøvrigt videre til en cloud-løsning, så snart telefonen har internet forbindelse:

- Cloud-løsningen hjælper os med at holde styr på timetallet, selvom flere chauffører bruger pto-akslen. Når data sendes til skyen, så sendes data herfra videre til resten af medarbejderne, som også er logget på app'en under samme virksomhed - og på den måde er redskabet - eller pto-akslen om man vil, altid opdateret med det korrekte timetal, forklarer Max Krüger.

Emneord Agritechnica 2023

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.