Long read: Her er traktorserien, som har undergået størst udvikling på ti år
TraktorTech har set nærmere på udviklingen af Valtra T igennem et årti. Her blev der gjort op med gamle særkender helt tilbage fra 80’erne.

Denne artikel er et eksempel på den kvalitetsjournalistik, som du tilbydes, hvis du tegner et abonnement på magasinet TraktorTech. I hvert nummer går vi i dybden med traktorer og andre maskiner og tester de nyeste modeller – og bringer spændende perspektiver fra traktorhistorien.

Tegn et abonnement her: LandbrugsMediernes abonnementsside

Tilbage i september 2010 bragte magasinet Mark en prøvekørsel af modellen Valtra T 202 Direct. Den lignede til forveksling modellen T191 Advance, men efternavnet Direct betød, at traktoren endelig var blevet trinløs.

Den mellemstore traktor med 211 hk i maksimaleffekt med boost igen blev interessant, når gårde eller maskinstationer skulle have ny traktor.

Transmissionen var helt sin egen

Prøvekørslen viste dog også, at den egenbyggede transmission var helt sin egen på godt og ondt. For det første havde den fire gearområder, som det var førerens job at skifte imellem. Kun skiftet fra gruppe C til D kunne ske automatisk, men ikke uden et mærkbart ryk.

Der var omvendt god elastik i gearområderne, og blev man på marken, kunne man sagtens køre i gruppe B hele dagen, da den gik fra 0 til 18 km/time. Let transport kunne ske udelukkende i gruppe D.

Indretningen var stort set identisk med gearmodellerne, så der var intet kørehåndtag. I stedet fandt man den ønskede fart med speederen og lagrede den. I forageren kunne man reducere farten ved at trække et lille skydegreb bagud. Når redskabet igen var i jorden, kunne man skyde det frem og genoptage farten.

Da Valtra i Januar 2011 markerede deres 60 års jubilæum, blev det imod forventningerne ikke fejret med en ny T-serie. Traktoren hed nu blot T 203 og dens 7,4 liter motor var tilføjet en scr-katalysator. Samtidig var moment og ydelse hævet en smule.

Indvendig kom der farver på den lille skærm i armlænet, og knapper til blandt andet firehjulstræk og autostyring rykkede nærmere på føreren. Derudover kunne hydraulikjoysticket nu betjene udtag både foran eller bagpå, og foragerautomatikken lod sig indkode og redigere ved stilstand.

Endelig blev bronzemetallic tilføjet farvekortet, og traktorerne kunne fås autostyringsklar. Traktorserien, hvis grundform var baseret på Mega-modellerne fra 1991, og af udseende stadig lignede de første T-modeller fra 2001, skreg dog på mere udvikling.

En gammel ide med motoren langt fremme

Valtras grundidè med at placere motoren helt fremme havde holdt ved siden de første Valmet-modeller i 1983. Det gav T 203’eren en super god vægtfordeling med 45 procent på forakslen og 55 procent på bagakslen, men hæmmede venderadiussen. Også den luftaffjedrede foraksel tog plads, og det krævede vanger at køre med frontlift. Kabinen med seks stolper sakkede også bagud, da stort set alle andre var ovre på firestolpedesignet. Bagpå strittede halvdelen af hydraulikudtagene ud til højre, så man måtte rundt om traktoren for at montere hydraulikslanger.

Black Edition i 2014

Små to år efter kom endnu en opdateret version af T-serien med et forbedret SCR-anlæg og en bedre styring af transmissionen, som nu hed Direct 2.0. Forlygterne blev todelte, og valgte man en ekstra stor tank, stoppede tælleren først ved 375 liter. 100 liter mere end på T202.

En speciel Black Edition kampagnemodel med topudstyr og en pris på 840.000 kr. blev annonceret kraftigt igennem 2014 og viste, at der nu endelig var noget nyt på vej.

T4 og en helt ny konstruktion

I november 2014 blev T4-serien lanceret. Denne gang var der tale om en helt ny grundkonstruktion, der fik Valtra langt frem i feltet blandt konkurrenterne. Den direkte afløser til T202 Direct anno 2010 hed nu T214 Direct, og den 7,4 liters motor var som noget nyt placeret længere tilbage på traktoren.

Foran sad en ny foraksel ed ny affjedring, og det nye chassis med længere akselafstand havde hvepsetalje, der forbedrede venderadiussen.

Der var også mulighed for en moderne integreret frontlift uden vanger. Den trinløse transmission blev nu betjent via et lille joystick, og funktioner som automatisk start og stop af kraftudtag, samt elektronisk skift af dets gear var også kommet til.

Liften var ny og stærkere, og hydraulikudtagene sad pænt på venstre side af topstangen.

Endelig var de seks hjørnestolper blevet til fem i en ny og større kabine, der også havde fritsynstag, ny instrumentering og endda et polstret passagersæde til lillemor. Til manges undren spøgte den lille skærm i armlænet derimod stadig, så den nye traktor krævede stadig en ekstra terminal til autostyring og Isobus.

Da magasinet Mark i marts 2015 prøvekørte T 214 Direct, var der masser af ros til nyheden, som virkede kraftigere og langt mere robust bygget i forhold til sin ydelse sammenlignet med forgængeren. Også den nye betjening af transmissionen blev bemærket, blandt andet den nemme måde at skifte imellem at køre med kørepedal og joystick. Man skulle dog stadig selv skifte imellem de fire gearområder.

FØR & NU: Fire store ændringer

1: Motorplaceringen

FØR: Valtras kendetegn siden 1983: Motoren placeret langt fremme for at få maksimal vægt på forakslen.

NU: Nyt chassis med større akselafstand, hvepsedetalje og motoren placeret længere bagude.

2. Kabinens design


FØR: Seks stolper, dør i højre side, masser af knapper uden for armlænet og mekanisk skift af pto-gear.

NU: Femstolpet kabine med ren glas i højre side, ny betjening, fritsynstag og mere plads i bredden.

3: Forskel på hydraulikudtagene


FØR: Hydraulikudtagene stikker ud til begge sider og kræver en gåtur, når slangerne skal tilsluttes. 


NU: Hydralikudtagene er samlet på venstre side og kan opsættes efter ønske i terminalen.

4. Fra lille display til stor terminal


FØR: Lille LCD-display anvendes til udvalgte indstillinger. GPS og Isobus kræver separat terminal.


NU: Alt betjening samlet i armlænet og moderne justering og overvågning via farveterminal med GPS og Isobus.

 

Så kom SmartTouch

Prikken over i’et i T4-serien blev sat i starten af 2017, da Valtra lancerede Smart Touchbetjeningsarmlænet. Nu var betjeningen også helt i front, og T4-modellen har siden været et seriøst alternativ til de hårdeste konkurrenter.

Med Smarttouch sker justering af traktoren nu på en ni tommer farvestouchskærm, der også kan håndtere autostyring og Isobus. Derudover samler et nyt stort kørehåndtag endelig pilotens mest brugte funktioner lige ved hånden, blandt andet hastighed, skift af grupper i Direct-transmissionen, betjening af hydraulik, lift og køreretning. Derudover har det nye kørehåndtag programmerbare knapper.

Startskærmen på den nye terminal skiller sig ud fra mængden ved at vise et billede af traktoren med genveje til dens forskellige nøgleområder placeret, hvor de hver især hører til.

Ved at trykke på dem kommer man logisk direkte ind til menuer for eksempelvis liftjustering, hydraulik, motor eller transmission. Med denne betjening ogstruktur danner T-serien faktisk forbillede for visse konkurrenter.

Han har kørt med begge:

"T202 og T234 tåler ingen sammenligning"

Forskellene imellem Valtra T202 og T234 er så store, at de ikke kan sammenlignes. Så kort beskriver Christian Rask oplevelsen, da familiens bedrift, Bøgeholm ved Kjellerup nordvest for Silkeborg, byttede en Valtra T202 Direct til en ny T234 Direct.

»T 202 er og var en fin traktor, men den nye er meget mere tidssvarende. Komforten er meget bedre, både lydniveauet og affjedringen«, siger han.

Da T 234’eren påbegyndte såningen med en seks meter Horsch Pronto, bemærkede Christian Rask, at der også var ændret på trækegenskaberne i transmissionen.

»T202’eren krævede betænkningstid før den satte i gang eller reagerede på øget belastning op ad bakke.

Det gør 234’eren ikke. Den reagerer med det samme«, konstaterer Christian Rask, der er driftsleder for gårdens 250 hektar.

De 10 års forskel mærkes også tydeligt på betjening og tilpasningen af funktioner.

»Smarttouch-betjeningen er så anderledes, at det jo bare føles som en helt ny og helt anden traktor, synes han og uddyber:

»Blandt andet er transmissionsindstilling blevet meget nemmere. Før skulle man finde rundt i mange undermenuer i det lille display. Nu kan man justere eksempelvis aggressivitet med få klik«.

Lige så nemt tilpasses områder som hydraulik og lift til forskellige redskaber.

»Selvom det var ok at justere hydraulikudtag på T202’eren, så er det blevet meget nemmere på den nye«, oplever Christian Rask og uddyber:

»Når hydraulikken er justeret, så blæserhastigheden passer på såsættet, og de rigtige tider og mængder er justeret på de andre funktioner, så gemmes de sammen med arbejdsbredden i GPS-delen og er lette at finde frem næste gang, man sår«.

Også justeringer til sprøjte og kroghejsevogn, er nu lagret i traktoren, og muligheden for at indkode funktioner i kørehåndtagets knapper roses.

TraktorTech har talt med endnu en bruger, der har skiftet fra Valtra T202 til den nye 234 med Smarttouch. Også han fremhæver, at det er lettere at justere den nye traktor til skiftende behov.

»Der er kommet masser af valgmuligheder. Nu kan du eksempelvis lægge hydraulikfunktionerne, der hvor det passer dig bedst som fører«, fremhæver landmand, Knud Erik Møllegård fra Aasumgård ved Odense.

Han savner dog omvendt en funktion fra T 202’eren.

»Den havde et lille greb i armlænet, du kunne trække tilbage for at sænke farten. Det brugte jeg altid i vendingerne med såmaskinen og synes, det var ret unikt for traktoren«, mindes han og har ikke fundet en metode med det nye kørehåndtag, som helt matcher den.

Det er Christian Rask enig i.

»Det brugte jeg også på den gamle. Det var rigtig godt, men underligt placeret. Jeg har heller ikke fundet en lignende funktion på den nye, der er lige så nem«, supplerer han.

Faktaboks

TIDSLINJE:

2010:

T202 Direct kommer for alvor i marken.

2011:

T203 lanceres med SCR og farveskærm ved 60 års jubilæum.

2012:

Nyt SCR-anlæg, bedre software og nye lygter.

2014:

Black Edition kampagnemodel markerer slutningen på den generation.

N T214-model erstatter T203.

2017:

T4-serien får Smarttouch-armlæn.

2018:

T4 vinder Tractor of the Year samt designklassen i samme konkurrence.

2020:

Valtra kan nu tilbyde head up display.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.