Man skal ikke lade en god krise gå til spilde, siger slankere maskinhandlere

Landets maskinhandlere har med en periode, hvor der har været lange ventetider på nyt grej, til gengæld fået barberet ned i deres brugtlagre og risiko.

Et af de vigtige nøgletal for maskinhandlere er konstant beholdningen af maskiner og udstyr på lager.

Hvor stor skal risikoen være – og hvad er værdierne, hvis tingene står på lager i lang tid. 

I en dugfrisk analyse fra Dansk Maskinhandlerforening baseret på en lang række medlemsvirksomheders regnskaber er der positiv nyt på den front.

Landets maskinhandlere er blevet bedre polstrede med færre maskiner på lager og følgelig en bedre soliditet, som nu er på ca. 29 procent for landets maskinhandlere i snit.  

Det glæder direktør Klaus Nissen fra brancheforeningen, som understreger, at det er vigtigt at kommunikere solide økonomiske nøgletal ud for branchen.

- Man skal ikke lade en god krise gå til spilde, sagde Churchill. Det er jeg enig i, siger Klaus Nissen med henvisning til den faldende lagerbinding.  

I 2021 faldt den gennemsnitlige varebeholdning for de 103 virksomheder fra 33,4 til 31,7 mio. kr. i forhold til året før.

- Det frigiver likviditet og giver cash flow, som giver tillid til, at maskinhandleren også kan levere i morgen. Når vi ikke kan levere mange nye maskiner, så sker der det, at der er højere aktivitet på værkstedet. Vi har som branche haft det bedst med, at vi går under radaren, men det er også vigtigt at kommunikere, at vi er en stabil branche. Ingen vil handle med nogen, som ikke er der i morgen. Det er positivt, at vi har udviklet sig positivt igennem flere år, siger han.

På indtjeningssiden havde medlemsvirksomhederne et marginalt bedre resultat med 2,8 mio. kr. mod knap 2,6 mio. kr. før skat året før.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.