Manitou og Deutz følger "strømmen" i to nye prototyper

Via to forskellige prototyper skal Manitou for første gang vurdere brugen af el- og hybrid-drift på teleskoplæssere.

Teknologien kommer fra Deutz og maskinerne kommer fra Manitou. De to virksomheder er gået sammen om at udforske elektrificeret drift af maskiner i bygge- og entreprenørbranchen.

Deutz har udstyret to Manitou prototyper med henholdsvis ren elektrisk drift samt en hybrid-version, der delvis drives af en forbrændingsmotor. Prototyperne er teleskoplæssere, der normalt bruges i branchen.

Motorproducenten har i forvejen en række løsninger inden for elektrisk drift, men det er første gang virksomheden teamer op med Manitou om el-drift på teleskoplæssere.

Effektiv uden at forurene

Den fuldelektriske prototype er en Manitou MT1135 teleskoplæsser. Den er udstyret med et 360 volt opladningssystem og en 60 kW stor elektrisk motor til at drive maskinen. Batteriet er på 30 kWh for at levere tilstrækkelig energi til en arbejdsdag, men Manitou holder indtil videre igen med de detaljerede informationer i projektet.

I den anden prototype har Manitou og Deutz hevet den 3,6 liters dieselmotor ud til fordel for en mindre af slagsen på 2,2 liter. Den yder 55 kW og får hjælp fra en 20 kW elektisk hjælpemotor, der kører på 48 volt.

Målet med maskinerne er at øge effektiviteten i maskinen væsentligt, hvilket vil reducere vedligeholdelsesomkostninger, brændstofforbrug og udledning af skadelige stoffer fra motoren, oplyser Manitou og Deutz i en pressemeddelelse.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.