Maskiner kan handles med rabatter på op til 30-40 pct.

Listeprisen er langt fra realistisk markedspris, viser læserundersøgelse. Rådgiver genkender billedet.

En ny traktor, mejetærsker eller anden landbrugsmaskine kan i nogle tilfælde handles med mere end 30 pct. rabat.

Dermed er der store muligheder for at få en noget anderledes pris end den vejlendende listepris.

Det viser svarene fra en undersøgelse blandt et udvalg af LandbrugsAvisens læsere.

Således har næsten hver femte noteret sig rabatter på over 30 pct. Lige så mange har noteret sig rabatter på mellem 10 til 20 pct., lyder oplysningerne fra læserne.

Konsulent: Op til 40 pct.

Maskinkonsulent Christian Rabølle fra Vkst følger realværdien af maskiner tæt i markedet. Han genkender billedet af store rabatter.

»Man kan sige, at man som udgangspunkt ikke skal handle ny traktor med en rabat under 30 pct. af listeprisen. Hvor det var en god handel med 30 pct. for fem år siden, har det rykket sig opad i dag«, siger han og oplyser, at han er bekendt med rabatter på omkring 40 pct.

Han kalder det vigtigt, at landmanden i en handel, hvor der indgår brugte maskiner i bytte, får sikret sig, at han får en nettopris på den nye maskine og får sat en reel pris på det brugte.

»Jeg siger altid, at man skal gå ud og indhente tre tilbud på den nye maskine, og så skal man adskille tingene og få en reel skrappris på det brugte udstyr«, siger han.

Da der er masser af udbydere af maskiner, mener han, at den dygtige købmand godt kan gøre en god handel i dagens marked.

»Man kan ikke sige, at systemet er særlig gennemsigtigt, og det kan sælgerne jo vinde på. Men landmandens redning er, at der er masser af udbudt udstyr og meget lille efterspørgsel«, siger Christian Rabølle.

Undersøgelsen viser også, at spændet i rabatsatserne er stort. Ifølge Rabølle følger rabatstørrelsen ofte med op i takt med maskinernes størrelse. Simple stubharver får lavere rabat end store, avancerede mejetærskere.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.