Maskinforretning lander stabilt resultat: Strategi slår igennem

Stenderup A/S kommer ud ad 2019 med et resultat på 1,9 mio. kroner. Strategien om at være mere nichepræget er helt rigtig, mener tilfreds direktør.

For to år siden ændrede maskinforretningen Stenderup A/S sin strategi og lugede ud i flere mærker for at gå mod et mere nichepræget marked. Den beslutning har båret frugt, fremhæver administrerende direktør Troels Jensen, efter regnskabet for 2019 for Stenderup er offentligjort i går tirsdag.

Årsregnskabet viser et plus på bundlinjen på 1,9 mio. kroner, en stigning på 133 pct. i forhold til året før, og Stenderup har nu en egenkapital på 9,18 mio. kroner, viser regnskabet.

»For to år siden ændrede vi vores strategi for at få mere fokus på færre produkter. Det har gjort, at vi har hævet markedsandelene på disse produkter, og den effekt ser vi i regnskabet for 2019«, siger en tilfreds direktør for Stenderup.

Ifølge Troels Jensen fokuserer Stenderup nu 100 pct. på mælkeproducenter og entreprenører som kernekunderne, og det er ingen hemmelighed, at sidstnævnte for alvor er begyndt at komme med, tilføjer han.

»Vi har fokus på at sælge maskiner og levere en god service. Det betyder noget for os. Vi bruger ikke så meget krudt på, hvad der sker hos vores konkurrenter, og vi bruger heller ikke meget krudt på store drivhuse med udstillinger langs motorvejen«.

Ser positivt på 2020

2020 har indtil videre vist sig at fortsætte positivt. Men der er også usikkerheder.

»Første kvartal af 2020 har været fornuftigt. Vi holder vores budget, som er endnu et spring opad i forhold til 2019, selvom det er hårdt arbejde«.

»Spurgte du mig for en måned siden, så havde vi nok en række planer i støbeskeen, men i dag er situationen en anden. Heldigvis er vi i en god udvikling, og vi er stabile, men jeg har stor respekt for de af mine kollegaer i branchen, som måske lider på grund af omfanget af corona,« siger 32-årige Troels Jensen, der også sidder i bestyrelsen i Dansk Maskinhandlerforening.

Stenderup oprettede for to år siden et datterselskab i Norge, hvor virksomheden i dag er importør af Gehl og Triolet fuldfodervogne. Den del af forretningen går over al forventning, og markedsandelen af Triolet er gået fra nul til omegnen af 35-40 pct. vurderer Troels Jensen, om datterselskabet, der kører med sit eget regnskab, som offentliggøres om en måneds tid.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.