Maskinstationer kan få flere opgaver hos økologer

De økologiske arealer er i stadig stigning. Rådgiver har en ønskeseddel til maskinstationerne.

Sidste år blev 10 procent af det danske landbrugsareal dyrket økologisk, så for maskinstationerne burde der være et vist kundegrundlag blandt økologerne. Men mange af maskinstationerne kan ikke tilbyde det, som økologerne efterspørger.

Økologirådgiver og økologisk landmand hos LMO, Lars Egelund Olsen, fortalte i dag under DM&E’s Vidensdage på Vingsted hotel & konferencecenter i Bredsten om, hvad økologer i grunden efterlyser hos maskinstationerne.

»Økologisk landbrug er i princippet det, som min farfar drev. Uden sprøjtemidler og kunstgødning, en tilbagevenden til de gamle dyder«, indledte Lars Egelund Olsen, der kom ind på, at helt afgørende elementer for økologen er rettidighed, omhyggelighed, veletableret afgrøde, godt såbed og den slags.

»Men hvad mangler vi«, spurgte Lars Egelund Olsen.

»Jo, vi ville gerne, hvis flere maskinstationer kunne tilbyde skånsom gylleudbringning i foråret med gylleudlæggere, så vi ikke får strukturskader. For økologen kunne det godt betale sig at betale lidt ekstra for at få gyllen udlagt på den måde«, sagde Lars Egelund Olsen.

LMO-rådgiveren havde flere ideer, hvor maskinstationer kunne bidrage positivt til økologerne med opgaver som NIR-registrering af både grovfoder og gylle samt såning og radrensning af korn, raps og bælgsæd.

»Men det er der ikke mange maskinstationer, der tilbyder«, sagde Lars Egelund Olsen, der gik videre med ønskesedlen, som omfattede robotrensning af roer og grøntsager, skårlægning og høst af korn og bælgsæd, tidlig høst og crimpning af korn og bælgsæd og endelig tørring og toastning af hestebønner.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.