Maskinstationer laver ny salgsrekord
Nye tal viser, at danske maskinstationer for første gang har solgt ydelser til landbruget for mere end tre mia. kr.

Resultattavlen lyver aldrig.

Maskinstationerne under DM&E har aldrig omsat for så meget i landbruget som i 2018.

Det viser nye tal fra maskinstationernes egen organisation.

I 2018, der er de senest tilgængelige tal, blev omsætningen for maskinstationernes aktivitet i landbruget øget med solide ti procent i forhold til året før og rundede for første gang en milepæl med et slag på 3.064 mio. kr.

»Udviklingen skyldes bl.a., at det våde efterår tilbage i 2017 skubbede en del opgaver ind i næste år, men det er også et udtryk for, at der er flere landbrug, som vælger at bruge maskinstation i stedet for at klare opgaven selv«, lyder forklaringen fra DM&Es branchedirektør Bent Juul Jørgensen.

Han vurderer, at maskinstationerne generelt over de seneste fire til fem år har vundet flere ’markedsandele’ i deres aktivitet i landbruget.

Der er ingen solide tal for, hvor meget maskinstationerne klarer arbejdet i landbruget, da der ikke findes en samlet opgørelse over time-forbruget i dansk landbrug.

Får hele markdriften

Maskinstationerne beskæftiger i dag 2.400 personer, når ejerne også tæller med. Ifølge Bent Juul Jørgensen går de i stigende grad ind og fungerer ’full line’ på landbrug rundt omkring i landet.

»Vi har ikke det fulde billede af omfanget, men vi hører fra vores medlemmer, at de i stigenende grad bliver kontaktet af landbrug, der sælger alle deres maskiner og lader vores medlemmer klare pasningen i stedet«, fortæller han.

Rent økonomisk lyder Bent Juul Jørgensens vurdering, at der igennem de senere år har været meget stabile tal på bundlinjen.

»Vores medlemmer har formået at effektivisere deres arbejde og leverer stabile tal«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.