Massey Ferguson halvvejs mod Sydpolen
Traktoren, der er sendt ud på ekstremtest, er godt på vej.

Ekspeditionen, der skal bringe en MF 5610-traktor de 5000 km fra kysten af Antarktis til Sydpolen og tilbage, har nået den første store milepæl: Den er nu halvvejs.
 
Det har været en usædvanlig hård tur, beretter Massey Ferguson i en pressemeddelelse. I de 11 dage, det tog at nå de 1250 km, har Massey Ferguson-traktoren og holdet skullet tackle farlige gletscherspalter, stejle stigninger, blød sne og temperaturer helt ned til minus 56 grader celcius inklusiv wind chill. 

Det værste har ifølge ekspeditionen været sastrugi: Faste is-bølger på op til en meter, som traktoren har skullet forcere. 
 
"Rejsen til halvvejsmålet har været hård, meget hårdere end forventet, så jeg er meget lettet over at nå hertil," siger Chef-chaufføren, 'Tractor Girl' Manon Ossevoort sagde.

"Jeg har en ærefrygt for Antarktis, og denne erfaring er lige så spændende, som jeg drømte om."

Nicolas Bachelet, der også er chauffør sammen med Manon Ossevoort, beskriver, hvordan han ofte skal køre traktoren med fuld koncentration, imens han stirrer ind et helt hvidt landskab og blændende sollys. Han bemærker, at MF 5610s skrånende motorhjelm har vist sig uvurderlig for at øge synligheden, når de skal køre vanskelige steder.

Den næste del af rejsen går over et is-plateau. Holdet kan forvente glatte, ujævne overflader og snedriver. De står også over for dårlig sigtbarhed på grund af bittesmå partikler af sne og is, der bliver pisket op af vinden.

 

 

Faktaboks

Antarctica2 forsøger at efterligne Sir Edmund Hillary, der ledede den første mekaniserede ekspedition til Sydpolen i 1958 ved hjælp af Ferguson TE20-traktorer.

Traktoren er en standard MF 5610, der er blevet tilpasset ved styrehus, elektriske kredløb, luftventilation og filtering. Fokus har især været på isolering, så den kan modstå temperaturer og vejr. 

Trelleborg-dækkene, som traktoren er udstyret med, har haft et varrieret dæktryk. I den dybe, bløde sne har det været så lavt som 5 psi (0,3 bar).

Også Trelleborg, Castrol, AGCO Finance, AGCO Parts, Fuse Technologies og MechaTrac bidrager til ekspeditionen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.