Med den Fiat-serie kom der helt nyt niveau for førerkomfort

Denne artikel er nr. otte i rækken af artikler i temaet om traktormærker i TraktorTechs samlede traktorleksikon, som blev udgivet sammen med TraktorTech's årbog i december 2020.

Rækken af de 22 udvalgte traktormærker går fra Acam til Zetor og er researchet af Holger Schmidt og skrevet i samarbejde med TraktorTechs Christian Juel Jørgensen.

 

Det hele begyndte med Fiats Model 702, som blev lanceret i 1918.

Traktoren blev udviklet til at afhjælpe manglen på arbejdskraft inden for landbruget, da Første Verdenskrig gik ind i sin sidste fase. Der var stort behov for at øge produktiviteten, og mekanisering var én af måderne til at klare manglen på arbejdskraft med.

Modellen gjorde straks indtryk ved at vinde den første pløjekonkurrence, hvor den overhalede veletablerede konkurrenter. Det følgende år underskrev Fiat leveringsaftaler med landbrugskonsortier i hele Italien og påbegyndte produktionen af 1.000 traktorer. Den første masseproducerede Fiat-traktor var født.

De mest bemærkelsesværdige Fiat-traktorer skal vi uden tvivl op i 1980’erne for at se. Her kommer 90-serien til verden. Med den kommer et helt nyt niveau af førerkomfort med den affjedrede kabine, klimaanlæg og et støjniveau i kabinen på bare 80 dBA, hvilket var bemærkelsesværdigt lavt på det tidspunkt.

Serien blev med årene videreudviklet, indtil den sidste 110-90 Tradition-model blev lanceret i 2002. Med sin lange succes opnåede 90-serien ikonisk status, der fortsatte efter lanceringen i 1990 af en anden serie, der skabte historie.

Winner-serien løftede kabinens design ved at hente inspiration fra bilbranchen. Omkring år 2000 forsvandt Fiat-mærket helt sammen med Ford og blev erstattet af New Holland, da Fiat-koncernen opkøbte Ford.



Henry og sønnerne

Onsdag er vi klar med nok et traktormærke. Og der skal vi til en brand, hvor en vis Henry og sønnerne kom til at spille en rolle. Logoet er der næppe mange her på kloden, som ikke kender til - og vi er mange, der kan sige, at vi har kørt en omgang eller to på danske marker i mærkets traktorer....

 

Mandag for en uge siden startede vores artikelserie bestående af små omtaler af udvalgte traktormærker med traktormærket Acam fra Holbæk:

Den hed Acam: En meget dansk traktor fra Holbæk

Tirsdag hørte vi mere om Bukh: Den største danske traktorproducent

Onsdag blev det tid til at høre om ophavet til Case:

Navnet er Case: Fra dampmaskiner til Steiger-muller

Torsdag var vi en tur forbi Claas og deres traktorhistorie:

Glem Renault: Med ’Projekt 207’ ville Claas også lave traktorer

Fredag hørte vi om et meget lille dansk traktorprojekt, som blev præsenteret på Bellahøj i 1950'erne, og tiltrak sig interesse fra fjerne destinationer.

Nok et dansk traktormærke: Danhorse var på mange måder foran for sin tid

Lørdag var det tid til en lille overflyvning i David Browns univers, der bl.a. bød på en lille reference til selveste James Bond.

Britisk producent var både traktorbygger og Bond-leverandør

Søndag var turen kommet til Deutz og deres enormt store produktion af traktorer:

Så stor var Deutz i 70’erne

Mandag var det tid til at høre mere om Fendt, hvor vi bl.a. rundede lanceringen af en meget berømt gearkasse. 

 

 

Faktaboks

  • 1918: Fiat præsenterer sin første traktor, model 702 for de italienske myndigheder.
  • 1932: Første bæltetraktor i Europa er en Fiat.
  • 1977: Fiat køber amerikanske Hesston. 
  • 1984: Fiat lancerer den ikoniske 90’er serie.
  • 2018: Under Eima hædrer CNH Fiat-brandet med specialmodellen Fiat Centenario. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.