Toyota har rundet en milepæl på sin vej mod nul CO2 fra nye køretøjer og er nu klar med en brintbaseret prototype af pickup'en, Hilux. Den nye brintbil får en forventet rækkevidde på over 600 km, udleder kun vand fra udstødningsrøret og understøtter Toyotas multiteknologiske strategi, der handler om, at der skal flere teknologier til for at reducere CO2 fra transportsektoren..
En større gruppe af specialister har i månedsvis arbejdet på at bygge en brintbaseret udgave af Hilux. Det er foregået på Toyotas bilfabrik i Burnaston i England.
Den brintbaserede Hilux er blevet udstyret med anden generation brintteknologi, som i forvejen er kendt fra den nyeste generation af brintbilen Toyota Mirai. Flere nøgleelementer fra netop Mirai er flyttet direkte over i Hilux brintbilen, som derved rummer tre brinttanke med en samlet kapacitet på 5,6 kg. Det giver en forventet rækkevidde på over 600 km.
Brændselscellen, der producerer strømmen til brintbilens elmotor under kørslen, er placeret foran - samme sted, som den normale forbrændingsmotor i Hilux normalt ligger. Ingeniørerne har fundet plads til hybridbatteriet, som kan opsamle energi fra nedbremsning og strøm fra brændselscellen, på ladet, og derfor optager det ikke plads i kabinen.
Projektet med udviklingen af den brintdrevne Hilux begyndte i starten af 2022, hvor et hold fra Toyotas europæiske hovedkontor og fra Toyota i Storbritanien satte sig sammen for at indentificere potentialet for brintteknologien i et stort erhvervskøretøj som Hilux.
Udviklingen af Hilux på brint er økonomisk støttet gennem non-profit organisationen Advance Propulsion Centre (APC) af den britiske regering. APC faciliterer finansiering til britisk baserede forsknings- og udviklingsprojekter, der udvikler nul- eller lavemissions teknologier.
Toyota vil efter de kommende test vurdere potentialet for masseproduktion af Hilux brintbilen i anden halvdel af dette årti.
Relaterede artikler
Kommentarer