Mest hædrede danske maskinudvikler: ”Det her er det fedeste”

Danske GreenTec og John Christensen har efter 12 års tørke for Danmark igen vundet en af verdens vigtigste maskinpriser. Og det er bare fedt, siger han.

John Christensen, ejer af GreenTec, har prøvet det før. Vinde en nyhedsmedalje på Agritechnica.

Men det er 12 år sidste gang. For John. Og faktisk også for Danmark og hele den danske industri af producenter af udstyr af landbrugsmaskiner og maskiner til sektorerne omkring.  

Og nu har han og GreenTec gjort det igen.

Med den nye armklipperserie Scorpion. Sammen med Samsons gyllesenor er det den ene af årets to danske medaljetagere.   

”Det her er det fedeste. Det har aldrig været bedre”, siger han efter at have vundet sin tredje Agritechnica-medalje.

”Første gang vidste jeg ikke hvor godt det var. Det er bare stemningen, opmærksomheden og sammenholdet i teamet. Det er bare fedt”, siger han glad på Agritechnica og opsummerer på egne og GreenTecs vegne.

I mange år var det under Spearheads navn, som virksomheden repræsenterede som salgsvirksomhed og desuden udviklede egne maskiner til og solgte i deres navn.

”Det er rigtig godt. Et højdepunkt man sjældent oplever. Når man har været i branchen i 36 år, så er det her en af de allerstørste højdepunkter. Både fordi man får anerkendelsen og opmærksomheden til at få lov til at fortælle om sit produkt.”

Hvad betyder det i forhold til kunderne?

”Det er et symbol på, at uafhængige mennesker har vurderet, at ens produkt er noget særligt. Det er noget, der tæller. Det er en anerkendelse af, at man har brugt mange timer på det. Det synes vi også selv, men det er nemmere at komme ud på den her måde, når man er en nicheproducent. Der får vi en hjælpende hånd af sådan en medalje”, siger han.

Nu har GreenTec-navnet kørt i seks år. Hvad betyder det for brandingen af navnet, at I får medaljen?

”Vi har arbejdet i branchen i mange år, og produceret vores egne siden 2001 under navnet Spearhead, hvor også var en handelsvirksomhed. Det var en lang proces at  begynde at producere under vores eget navn GreenTec for seks år siden. Nu lavede vi vores eget Brexit med Spearhead for et år siden og gik selv”.

Hvordan går det så med jeres eget Brexit?

”Det blev mere og mere vores egne produkter igennem årene, og så måtte vi træffe vores egen beslutning og stoppe samarbejdet, og det har gjort det meget lettere”.

Hvor stor en succes blev det så?

”Vores Brexit har været en stor succes for os. Så må vi se det store Brexit. Det giver god ro i hverdagen kun at fokusere på en ting, og forretningsmæssigt har det også været en succes”.

Det er altså bedre at være producent end forhandler?

”Det er bedre at fokusere på en ting. Enten skal man gøre det ene eller andet. Du kan også have succes som forhandler, men det er svært at kunne begge dele”.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.