Svenske Metsjö, der blandt andet er kendt for dets produktion af kroghejsevogne, er på banen med en helt nyudviklet serie af slagsen.
MetaFlex 50-60 og 60-75 har en nyudviklet konstruktion, hvor selve tipcylinderen nu er dobbeltvirkende og koblet sammen med en seperat skiftecylinder. Da tipcylinderen er dobbeltvirkende, har Metsjö kunnet fjerne en af skiftecylindrene, hvilket har reduceret egenvægten med 500 kg og dermed øget nyttelasten.
På grund af "samarbejdet" mellem tip- og skiftecylindere er de nye vogne væsentlig hurtigere til at tippe.
Da olien ikke pumpes tilbage til traktoren, men i stedet sendes mellem stemplerne, er vognene også hurtigere i skifteprocessen.
Metsjö viste en prototype af den ny konstruktion allerede i 2011 på Agritechnica. Vognene er en videreudvikling af systemet og er nu altså klar til endelig salg.
Tillige får de to nye kroghejsevogne også en hydraulisk stålbjælke i bag, som både fungerer som kofanger, og som kan skydes ned på underlaget og stabillisere hele vognen, når der tippes tunge læs. Når rammen er skudt ned på underlaget, låses vognens bremser automatisk, og når chaufføren igen hæver bjælken, løsnes bremserne tilsvarende.
MetaFlex 50-60 kommer i to varianter med henholdsvis pendulerende boggie og to seperate aksler, mens 60-77 har tripleaksel. Lasteevnen for 50-60-vognene er 17,2 og 19,85 ton, mens den større udgave snupper 29,1 ton på laddet.
Kommentarer