MF vil undgå flaskehalse – tager nyt logistikcenter i brug

Blot 500 meter fra traktorfabrikken i Beauvais, Frankrig, indviede Massey Ferguson i går onsdag officielt et ny vare- og logistikcenter, der skal sikre gnidningsfri produktion, reducere fejl og øge kvaliteten, fastslår MF topchef Thierry Lhotte.

LandbrugsAvisen, Beauvais, Frankrig.

Som en del af en femårig vækststrategi indviede Massey Ferguson i går onsdag sit nye distributions- og varelager ved fabrikken i Beauvais, Frankrig. Det nye center skal levere dele til traktorfabrikken Beauvais Site 1, kabinefabrikken Beauvais Site 2 samt transmissionsfabrikken Gima, der ejes i samarbejde med Claas.

Det nye lager ligger blot 500 og 1.000 meter fra Site 1 og 2, og det skal sikre, at produktionen kører gnidningsfrit uden fejl eller ophold på grund af manglende dele. Kort sagt: Højere kapacitet og bedre kvalitet.

»De seneste år har vi øget produktionen her i Beauvais, og vi forventer at gøre det samme i 2019. Desuden vil vi lancere en massiv række af nye traktorer i 2020-2023, så vi har brug for hele tiden at se på, hvordan vi kan udvikle os for at følge med her i Beauvais«, fortæller Thierry Lhotte, vicepræsident og administrerende direktør for Massey Ferguson Europa og Mellemøsten.

Just in Time er følsomt

Distrubutionscenteret er på 30.000 kvadratmeter og ligger på en otte hektar stor grund som MF købte i slutningen af 2017. Hver dag kommer omkring 50 lastbiler med dele til centret, som efterfølgende lagrer og/eller pakker de forskellige kits til den egentlige produktions-linje.

Men hvorfor egentlig dette center, når Beauvais benytter Just in Time-princippet, hvor alle dele kommer fra underleverandørerne præcis, når de skal bruges?

»Just in Time-princippet er eminent på mange områder, og det er den løsning, alle gerne vil benytte. Men det kræver, at samtlige underleverandører kommer med de forskellige dele til tiden, så i praksis er systemet vældig følsomt« forklarer Thierry Lhotte og uddyber:

»Sidste år måtte vi stoppe produktionen her i Beauvais i 14 dage på grund af manglende leverancer. 14 dage uden nogen produktion af traktorer! Det siger sig selv, at det er en bekostelig affære, men med logistikcenteret har vi muligheden for at undgå dette, da centeret er en slags buffer for de mange dele«.

Spotter fejl hurtigere

At det er en af de godt 100 medarbejdere på Beauvais Site 3, der får delene mellem hænderne først, har en række fordele.

For er der fejl i nogle af de leverede dele, stopper de ikke produktionen direkte.

»Jo hurtigere man finder fejl i processen, desto lettere, hurtigere og billigere kan man rette den. Når de forskellige kits med dele til produktionen forlader centret, er vi helt sikre på, at de i orden. På den måde kan produktionen køre uhindret,« fremhæver Thierry Lhotte.

Med den femårige vækststrategi satser Massey Ferguson på at nå 18.000 producerede enheder pr. år. I 2018 fremstillede MF 13.470 enheder og estimatet for 2019 lyder i øjeblikket på 14.170 enheder.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.