Michelins tyksak fylder 120 år - kender du hans navn?
Michelin-manden runder i år 120 år som bannerfører for det franske dækfirma.

Trods en moden alder er Michelin-manden still going strong. I år runder han 120 år, og der er sket meget i den tid.

Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon i 1898 figuren, som siden er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer.

Bibendum, som er det reelle navn for Michelin-manden, har gennem årene haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer. I 2000 blev han endvidere kåret som verdens bedste logo i historien, og Bibendum gør sig i dag også på nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.

På slankekur

Men Michelin-mandens karakter har udviklet sig over årene. Fra cigarrygende og skåltalende på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898, til nutidens smilende 3D-karakter.

Og så er han i øvrigt blevet en del slankere og mere muskuløs med årene. Ifølge rygterne fordi Michelin ikke indirekte ville reklamere for at være overvægtig.

I dag repræsenterer Bibendum både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til personbiler, lastbiler, landbrug, flyindustrien og entreprenører. Han er også frontfigur i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.

I anledningen af 120 året for Bibendum har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.