Trods en moden alder er Michelin-manden still going strong. I år runder han 120 år, og der er sket meget i den tid.
Inspireret af en stabel dæk tegnede den franske kunstner Marius Rossillon i 1898 figuren, som siden er blevet et af verdens mest velkendte og stærkeste logoer.
Bibendum, som er det reelle navn for Michelin-manden, har gennem årene haft hovedrollen på utallige reklameplakater, i film, annoncer og YouTube-videoer. I 2000 blev han endvidere kåret som verdens bedste logo i historien, og Bibendum gør sig i dag også på nutidens sociale platforme for den franske dækgigant.
På slankekur
Men Michelin-mandens karakter har udviklet sig over årene. Fra cigarrygende og skåltalende på Michelin-standen ved verdens første bilmesse, Paris Motor Show i 1898, til nutidens smilende 3D-karakter.
Og så er han i øvrigt blevet en del slankere og mere muskuløs med årene. Ifølge rygterne fordi Michelin ikke indirekte ville reklamere for at være overvægtig.
I dag repræsenterer Bibendum både Michelin Gruppen og de forskellige kommercielle enheder, herunder dæk til personbiler, lastbiler, landbrug, flyindustrien og entreprenører. Han er også frontfigur i forbindelse med Michelins forskellige mad- og rejseguider.
I anledningen af 120 året for Bibendum har Michelin Museet i hjembyen Clermont-Ferrand åbnet en særudstilling om den ikoniske figurs betydning for Michelins forretning gennem historien.
Kommentarer