Midt i krigen vokser Mølbro vildt i Ukraine – og lægger an til stor vækstrejse

Sliddelsgiganten Mølbro vil vokse betydeligt i de kommende år og lægger an til en fordobling af produktionen.

UA.

Bogstaverne på pakken i blåt og gult angiver, at en ny forsendelse med sliddele snart skal fra Sorø til Ukraine.

Krigen til trods, så er Ukraine pludselig blevet et af Mølbros helt store vækstmarkeder. En fortælling som man gerne vil have gentaget i en række lande for den danske sliddelsgigant, som igennem mange år har ligget på en solid produktion i hænderne på 30-35 ansatte, der igennem mange år har været vant til at køre til de gule murstensbygninger på Sjælland.

- Vi har ansat en rigtig dygtig sælger, som bare har gode kontakter og fået spredt vores navn i markedet. Salget er steget eksplosivt. Der er også brug for en masse dele i Ukraine, selvom der er krig, konstaterer adm. direktør Knud Rughave.   

Modsat langt størstedelen af kollegaerne, hvor mange har været i titals år i virksomheden, så har han kun tre måneders anciennitet på posten efter, at han forlod jobbet som salgschef hos TBS Maskinpower.

Men også direktøren har lang erfaring i den danske fabrikantverden. CV’et tæller tidligere jobs hos to af de største danske fabrikanter af landbrugsmaskiner, Kverneland på Fyn, Hardi på Falster – og endda nabobyen Kongskildes tidligere produktion af landbrugsmaskiner her til lands har han også haft sine ben hos. 

Nu er missionen, at væksten i Ukraine skal spredes til andre lande og bygge videre på positionen som en stor leverandør på de i forvejen store markeder som Tyskland og England.  

- De kommende tre til fem år vil vi gerne fordoble vores størrelse. Vi tror på, at vi kan udnytte vores produktion mere og øge salget, lyder det fra den nybagte direktør Knud Rughave.

Robotter og aftenhold

Tilbage i 2018 var det ellers svært at finde optimismen frem i Sorø.

På et par kolde januardage var den familieejede virksomhed snublende nær at blive nedlagt for altid.

Virksomheden gik konkurs og i 12. time gik en rutineret trio bestående af Peter Pedersen, tidligere Agrometer, Peter Hansen, Cormall og Kaj Pedersen fra Dal-Bo ind og købte virksomheden fra boet og satte straks produktionen i gang igen.


Produktionschef Carsten Jensen og medejer Peter Petersen.

Siden er regnskaberne blevet stabiliseret og ifølge Knud Rughave har afsætningen også været stærkt stigende i 2022.

- Vi har en stor ordrebeholdning, og vi har allerede dækket vores budget for 2022. I starten af året var folk nok lidt afventende i en tid med krig og usikkerhed, men siden har vi opjusteret vores budgetter og også nået de mål, fortæller han.

Aktuelt sluger stigende energipriser en del af fortjenesten, men både direktør og medejer Peter Petersen forventer, at man kan investere yderligere i væksten.

- Vores produktionsapparat er stabilt, men også med en del gammeldags manuelt arbejde, hvor vi vil have flere robotter ind i arbejdsgangene. Vi tjener selv pengene til investeringerne, oplyser Knud Rughave.  

Vil rådgive landmanden

Hver uge kører der ca. 30 tons stål ind af indgangen til den ene fabrikshal, og dermed er indmaden sikret til forbruget af omkring 2.500 ton stål om året.

På syv dage er stålet klippet, hærdet, formet, kvalitetstjekket, malet og pakket klar til kunderne over hele verden. På virksomheden ved man også en masse om, hvornår den ene type plovskær eller sliddel passer i jorden til specifikke typer arbejde og jordtyper.

Mølbro går dog efter at blive noget mere synlige på at få den viden ud til landmænd rundt omkring.

- Vi kigger i øjeblikket på værktøjer, hvor vi kan gøre den viden mere til gængelig. Vi har masser af viden gående rundt i Sorø, men vi sælger primært delene via grossister, så det skal gøres tilgængeligt, siger Knud Rughave.  

Omkring 80 procent af Mølbros produktion sælges i eget varemærke, mens den resterende del af produktionen sælges som en såkaldt OEM-underleverandør til store maskinproducenters produkter.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.