Milliard-ambitioner får dansk direktør til at forlade maskingigant

Dansker med en af de højeste poster indenfor landbrugsteknologi i opsigtsvækkende jobskifte.

Danske Morten Schmidt skifter nu tilværelsen som direktør for det digitale område i en af verdens største landbrugsvirksomheder ud med CEO-posten for en lille, men overordentlig ambitiøs start-up-virksomhed indenfor agtech-verdenen.  

Danskeren bosiddende i Schweiz med fortid hos både Agco og senest Case IH og New Holland-producenten CNH Industrial står fremover i spidsen for Zürich-baserede OneSoil, der vil konkurrere med vrimlen af agtech-virksomheder, der leder efter det næste gennembrud indenfor digital farming.

Selv kalder han det et skifte fra en supertanker til en speedbåd.  

”Jeg er 46 år, og hvis jeg ikke skal være indenfor corporate resten af mit liv, så er det nu, at jeg skal gøre det skifte. Jeg har siddet hver dag og fulgt dynamikken i alle de her virksomheder i mine andre jobs og set, hvad de har af muligheder for at gøre noget, som de store ikke kan gøre lige så hurtigt”, siger han og forklarer, at investorerne ønsker at få udviklet virksomheden med i dag 56 ansatte til en ”rå diamant” indenfor sit felt.

”Målet er at simpelthen, at vi udvikler os til at kunne gå på børsen med en værdisætning på en milliard dollars. Det er enormt ambitiøst, og det er klart, at der en masse arbejde foran os, men der er også en masse passion, så jeg er ret overbevist om, at vi kan gøre det”, siger han til LandbrugsAvisen.  


Den danske CEO hos OneSoil, Morten Schmidt her sammen med agtech-virksomhedens stifter, Slava Mazai.
 

Kort fortalt tilbyder OneSoil landmænd beslutningsstøtte til eks. at gøde og sprøjte efter markens beskaffenhed ud fra bl.a. data generet af satellitfotos kombineret med andre data på markniveau, der koges sammen ved hjælp af avancerede algoritmeter.

Meget af udviklingsarbejdet foregår i Østeuropa med tætte forbindelser til virksomheder, der driver nogle af de enorme østeuropæiske landbrug. Sigtekornet er dog bredere og tæller også landbrug i Syd- og Nordamerika og Vesteuropa.

I en pressemeddelelse oplyser OneSoil, at selskabets gratisapp i løbet af det sidste år er gået fra 140.000 til 340.000 brugere og selskabets apps nu dækker markkort i et samlet areal på 120 mio. hektar på verdensplan.    

I Danmark har eks. en vækstvirksomhed som FieldSense arbejdet med lignende teknologier. For Morten Schmidt er der ingen tvivl om, at det er en stor udfordring for en startup som OneSoil at markere sig blandt en række andre ambitiøse agtech-virksomheder, som også vil vinde slaget om morgendagens teknologi.

”Konkurrencen er helt klart stor, og det er en udfordring at fortælle, at A er bedre end B, men jeg er helt overbevist om, at det vil lykkedes. OneSoil har en platform med algoritmer udviklet ved at kombinere NDVI-satellitinformation med udbyttedata fra millioner af hektar og data fra flere hundred tusind hektars markforsøg. Det bliver fantastisk at arbejde med en 'speedbåd'”, siger han begejstret om virksomheden, der stadig har de unge stiftere med baggrund fra tech-miljøer i Ukraine, Rusland og Hviderusland med om bord. 

I de senere år har flere kapitalfonde skudt penge i selskabet – eks. kapitalfonden Almaz Capital med kapital fra Verdensbanken og den europæiske investeringsfond(EIF) i ryggen. 

Efter 15 år hos Agco og CNH Industrial har Morten Schmidt arbejdet meget tæt med de store maskinfabrikanters udvikling af digitale produkter og services, hvor en del af teknologier netop er udviklet i samarbejde med eller købt ind fra mindre virksomheders udvikling. Den nye ledelsesopgave fra den nye stol bliver noget anderledes, forklarer han.


Her repræsenterer Morten Schmidt CNH ved en prisoverrækkelse på Agritechnica i 2019.

 

”CNH er et super firma med rigtig gode produkter og et stort potentiale, men samtidig er det en stor maskine, der kører i et andet tempo end en startup”, siger han.

Københavner i ag-business

Morten Schmidt er modsat mange andre danskere indenfor landbrugsmaskiner og agtech ikke vokset op i landbruget. Opvæksten skete i Husum i Storkøbenhavn. Business-studierne på CBS i København førte ham til et ophold i Schweiz, hvor den danske uddannelse blev suppleret med en master i international management i St. Gallen. Springbrættet til første job hos Agco i 2006 blev et konsulentjob i Schweiz, hvor han havde Agco-koncernen som kunde.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.