Morgenposten: Her er maskingiganternes veje til at spare 40 pct. brændstof

Nogle af branchens største aktører angiver en retning for klima-venlige landbrugsmaskiner. Få tipset her – og hør om norske landmænd, der vil have støtte til el-drevne maskiner.

God mandag morgen.

Der sker en masse indenfor emnet klimavenlige teknik for tiden, selvom man måtte trække lidt på smilebåndet forleden, da Tesla præsenterede en ny eldrevet pick-up truck.

Den lignede noget fra en rumrejse og skulle være umulig at smadre ruderne på.

Sådan da.

 

 

Nuvel, indrømmet det er lidt lavt at more sig på andres bekostning for at lave en intro ugens gennemgang af nyhedsstrømmen indenfor maskiner.

Og el- og klimavenlige køretøjer bliver et omdrejningspunkt. Store maskinproducenter som John Deere, Claas, Horsch med flere har nemlig sat sig ned og lavet et stykke arbejde for at overbevise politikerne om, at maskinbranchen også kan bidrage til en mere klimavenlig fremtid.

Her er i høj grad nogle gode råd, som landbruget kan pille ned fra hylderne med det samme. Mere om det lidt senere, hvor jeg også beretter om politisk pres fra norske landmænd til at få støttekroner til el-drevne maskiner.

Fantastisk år for Fasterholt

Først til en virksomhed, som virkelig har medvind på cykelstien, producenten af vandingsmaskiner Fasterholt. Under sidste års tørke kom der naturlig nok run efter firmaets produkter og det fortsatte også ind i det nye år, viser det nye regnskab, hvor indtjeningen er vokset med imponerende vækstrater – der bl.a. skal kastes videre til en ny investering i produktionsapparatet.

Læs med her:

Efter vækst på 425 procent: Fasterholt i stor investering

Solide maskinhandlere – men risikoen vokser

Torsdag havde jeg fornøjelsen af at deltage i maskinhandlernes årsmøde i Middelfart. Pr. tradition fremlægger branchen selv en dybdegående analyse af den økonomiske udvikling i branchen. Efter et 2018 hvor der i løbet af året var flere rynkede bryn ovenpå tørken var det imponerende at læse, at maskinhandlerne faktisk formåede at styre deres forretninger i løbet af netop det år og endda forbedre deres indtjening et lille hak. Der blev dog også præsenteret en løftet pegefinger: Lagrene af nye og brugte maskiner er vokset betydeligt i branchen – og dermed risikoen.

Læs med her: Solide resultater hos maskinhandlerne – men milliardrisiko vokser

Ved samme lejlighed er der også tradition for offentliggørelsen af tallene for salget af nye mejetærsker, pressere og finsnittere.  Ikke uventet faldt salget af mejetærskere markant i det forgangne år til kun 158 enheder.

Se alle tallene her: Dybt fald for salget af mejetærskere – men to store maskiner går frem

Scantruck og N.C. Nielsen går sammen

En af ugens mest læste nyheder var et nyt initiativ fra Scantruck og N.C. Nielsen, der begge kæmpe om at få fingrene i nye mekanikere til entreprenørmaskiner.

Der er stort set ingen ledighed indenfor området. I det nye samarbejde tilbyder virksomhederne så, at lærlinge kan komme forbi begge steder i løbet af deres uddannelse, og dermed få kompetencer med hjem fra dem begge.

Se her: Virksomheder tager konsekvens af manglende arbejdskraft

Kører du klimasmart?

Og så til denne mandags overskrift.

I weekendens udgave af LandbrugsAvisen har vi bl.a. bragt et længere interview med chefen for Claas produktstrategi, Eberhard Nacke, hvor han fortæller, at klima-dagsordenen nu også fylder, når morgendagens produkter udvikles. Samme Nacke er også en af hovedkræfterne i et klima-samarbejde mellem en række af branchens største producenter, hvor man har set på, hvordan landbrugets maskiner på lige fod med resten af samfundet kan bidrage til at reducere klima-belastningen ved at trykke brændstofforbruget i bund.  

Når man læser deres rapport, så er konklusionerne ikke rocket science og overraskende. Men effekten er slående. Maskinproducenterne mener selv, at man ud fra en baseline i forbruget årgang 1990 kan reducere forbruget med mellem 35 til 40 pct. i 2030.

Største potentiale ligger i at slå jordbearbejdning og såning sammen, så der droppes en masse kørsler i marken. Stubharvning med en kort og let tallerkenharve kan også spare en masse brændstof. Det rigtige valg af pto har også en meget stor betydning, optimering af traktorens trækkraft – eks. ved optimalt dæktryk batter også. Og så kan optimeret kørsel ved hjælp af automatisering af kørslen eller uddannelse af chaufføren også rykke en del.

Producenterne peger i øvrigt også på, at hvis politikerne støtter op omkring det, så kan man komme meget hurtigt i gang med at starte elektrificeringen af maskinparkerne og introducere alternative brændstoffer som syntetiske brændstoffer og biobrændstoffer fra eks. madaffald.

Det bringer mig en tur til Norge. Her ønsker en af landets største maskinforhandlere – og grovvarekoncern – Felleskjøpet – sammen med Norges svar på Landbrug & Fødevarer, Bondelaget, støtte til minilæssere, der kører på el i stil med den store norske støtte til el-biler.

”Det totale udsliop vil reduceres meget, hvis elektriske læssere kan tage over en del af det arbejde traktoren gør i dag, lyder det fra Felleskjøpets maskindirektør Frode Dahl i en artikel hos norske Bedre Gardsdrift.

CNH vil producere batterier

Hos CNH er det også en kendt sag, at man går og pusler med fremtidens brændstof. I sidste uge kunne vi berette om topchefens visioner om en mejetærsker drevet af brændselsceller indenfor de næste fem-seks år.

I den forgangne uge annoncerede CNH så, at koncernens ”motordivision” FTP har indgået et samarbejde, der betyder, at man nu selv skal producere batteripakker på fabrikken i Torino inden længe og i øvrigt gør klar til en producere elektrificerede drivlinjer på en helt ny e-platform på fabrikken.

CNH’s motorproducent skal fremstille batteri-løsninger

Lej en Puma for 118 kr. i timen

I foråret introducerede Case IH konceptet traktorer på abonnement. Kort sagt går det ud på, at man over tre år lejer traktoren og tegner sig for et årligt antal timer og en fast timepris.

Fredag meldte man så ud, at man udvider mulighederne så man i stedet for 800 timer om året nu også kan vælge 500 timer om året. Priserne starter fra 118 kr. for en Puma 150 CVX og op til 200 kr. pr. time for en noget større Optum 300 CVX.

Det sker i ugen

Det er en uge, hvor man kan blive lidt klogere på den økonomiske trend i branchen.

Hardis ejer, franske Exel Industries og John Deere kommer begge med 4. kvartalsregnskab onsdag.

Fredag kommer til at stå i forbrugets tegn med begrebet Black Friday. Om Gøma maler sine gyllevogne sorte i den anledning skal jeg være usagt, men i hvert fald er der åbent hus hos producenten og forhandleren af gylleudstyr i Viborg netop fredag.

I weekenden har vi en ny udgave af vores maskintillæg med i LandbrugsAvisen. Her kan du læse en masse nyheder fra traktorfronten – og så besøger vi bl.a. Allestrup Maskinstation.

Ha’ en god uge. Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.