Morgenposten: Nu hænger de ikke med mulen længere

Maskinernes nyhedsoverblik ser bl.a. på et overraskende opsving hos dem, som producerer mange af de maskiner, som kører rundt på danske marker.

God mandag morgen,

Nu kan det snart ikke blive mørkere, når disse linjer skrives. Derfor er der heller ikke mange dage til jul, og for den sags skyld tid til at få julegaverne i hus.

Har du styr på det? Hvad med det nye TraktorTech – eller et års forbrug af traktormagasinet? Så er det bare at klikke på linket:

Sådan klarer jeg julegaven til junior eller senior på to minutter

Ja, ja, det var lidt product placement fra vores egen andedam. Men faktisk er det en ret god gave, da vi netop nu sender et helt nyt TraktorTech ud til abonnenterne i dag og i de kommende dage – og har lidt på lager til dem, som vil købe det til julegaven.

Her kan man bl.a. læse en traktortest om McComicks X7-serie, besøge et maskinhus med en gul John Deere traktor, som mest har bevæget sig i og omkring landingsbanerne i Kastrup og møde en traktorejer med en særlig kærlighed til Case 1270.

Kommer der en stor nyhed fra Case IH?

Når vi snakker om TraktorTech, så var i øvrigt et spændende billede på vores Facebook forleden. På de sociale medier hos os og en række internationale medier florerer der nemlig et billede af det, som kan være en ny armlænskonsol hos Case IH – hvilket der blandt brugere rundt omkring spekuleres over lige for tiden.

Ny prototype til 22 ton

I Viborg kan de også det der med at vise produkter frem. I mandags var det Samson Agrolize, som havde åbnet dørene for tusindvis af mennesker, mens det fredag var naboen Gøma, som viste deres produkter frem. Blandt de udstillede produkter var bl.a. en ny prototype på 22 tons.

Læs her mere om, hvorfor de nu vælger at satse på den størrelse:

Ny dansk 22 ton prototype vises for første gang frem

For mange til at sælge de maskiner

Sidste mandag var i øvrigt første arbejdsdag for Samsons nye formand Christian Junker. I den anledning var han ugens profil her på siden. Som tidligere Danish Agro-chef har han masser erfaring i at skære virksomheder til og få dem til at flyve. Ifølge Junker kører Samson i forvejen rigtig fint, og han ser masser potentiale i, at virksomheden skal blive endnu bedre til at sælge de grønne danske vogne i udlandet. Han synes i øvrigt, at der er brug for at skære forhandler-niveauet i branchen yderligere til.  

”Et billede på det er, at der sælges ca. 220 nye mejetærskere i Danmark om året, men der er mere end 200 forretninger, som vil sælge dem. Du kan ikke udvikle ordentlig service og kompetencer, hvis du ikke har den rigtige størrelse”, siger han bl.a.

Læs hele interviewet med ugens profil her: Ny frontfigur hos Samson: Vi er ikke under et tidspres

Mange måneders nedtur brudt

2017 var på mange måder et rigtig stærkt år, hvor optimismen brød tilbage i landbruget og dem, som producerer og handler med maskiner.

2018 var noget anderledes. Vi har set en nedadgående trend, hvor eks. maskinproducenterne har set stadigt mere negativt på markedet. Men nu melder de europæiske maskinproducenter faktisk om stigende optimisme for første gang i mange måneder. Jeg har en helt frisk historie om fænomenet, som er på vej ud på vores hjemmeside:

Traktorproducenter ser pludselig lys foran sig

Sælger maskiner for 776 mia. kr.

Et sted hvor man helt sikkert deler optimismen er hos Claas i tyske Harsewinkel. Forleden udsendte familiefirmaet et årsregnskab, hvor man bl.a. havde hentet lidt perspektiverende tal til fortællingen om, at Claas havde øget omsætningen med 3-4 pct. til ca. 29 mia. kr. i 2017/18-regnskabsåret.

Jo, det viser sig nemlig, at der sættes globale tal for omsætningen af landbrugsmaskiner. Og den er gigantisk. Faktisk lyder vurderingen, at der i 2017 blev handlet for 776 mia. kr. på globalt plan – i øvrigt det højeste niveau i fire år. Der var i øvrigt ros til de danske Claas-folk i regnskabsberetningen.

Læs mere her: Rekordsælgende Claas bemærker én særlig ting om Danmark

Særlig traktor fandt ejermand

Tidligere på efteråret kunne vi skrive om en speciel Fendt-traktor fra 1988, der var udbudt til et højt beløb. Under forrige uges åbent hus hos TBS i Starup blev den så endelig solgt.

Få hele historien her: Liebhaver-traktor solgt under stort rykind hos TBS

John Deere fører traktor-året

Mens John Deere var topbrandet i sidste måned, så er det denne gang New Holland, der tager toppen af de nyregistrerede traktorer med næsten hver fjerde indregistrerede traktor med i alt 21 traktorer i november. Brødrene fra Case IH klemmer sig foran John Deere på andenpladsen med en markedsandel på knap 15 pct., mens John Deere står for 13,8 pct. af markedet for landbrugstraktorer.

For hele 2018 er det til og med november John Deere, der fører med ca. hver fjerde nyregistrerede traktor og 297 enheder.

Læs historien her: Det blev New Hollands november

Han vandt ATV’en

Sidste mandag havde jeg en travl morgen. Der skulle skrives morgenpost, afleveres tre unger rundt omkring i byen, og så skulle jeg ellers levere den største julegave (ja, hustruen må nøjes med mindre..) i form af en Linhai ATV fra P. Lindberg Maskinforretning til en TraktorTech-læser fra Flemming-området i Østjylland. 

Det blev den 56-årige gårdejer Jens Kyed Knudsen med kødkvæg og avlsheste på ejendommen, som fremover kan gøre arbejdet lidt lettere, når han skal rundt på sine 20 hektar på ejendommen.

Læs mere her: Den ATV faldt på et tørt sted

Det var årets sidste morgenpost. Jeg er og mine kolleger er tilbage igen efter nytår. Ha’ en rigtig god juleslutspurt, glædelig jul og godt nytår!

Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

PS: Inden da kan du også nyde et nyt nummer af Maskinhandleren, som bliver delt ud rundt omkring på landets maskinforretninger i midten af ugen. Læs bl.a. om Hjallerup Maskinforretnings biograf og Snertinge Maskinforretnings særlige lerdue-aktiviteter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.