Morgenposten: Omfattende opdatering på traktorens svar på en kioskbasker

New Holland har netop vist nye modeller frem på danske marker. Men det slutter ikke der…, skriver vi her i ugens nyhedsoverblik fra maskinfronten.

God mandag morgen,

Det har i de seneste uger boblet med traktornyt fra CNH i segmentet omkring 300 hk. Forleden kom New Holland-chef så et bid nærmere, hvornår den omfattende opdatering og modernisering når frem til New Hollands mest populære traktormodeller i Danmark – som samtidig har været blandt de mest populære blandt danske landmænd set over de sidste ti år.

Det vender jeg tilbage til lige om lidt.

Forrygende godt i Moline

Først skal vi lige runde John Deere. Det går simpelthen forrygende for traktorproducenten lige nu, selvom det kan være svært at få fat i alle stumper og dele til at producere en moderne traktor eller landbrugsmaskine for tiden. Fredag sendte John Deere en masse tal ud om præstationerne på det seneste. Dobbelt så god indtjening i forhold til for et år siden var et af nøgletallene, og milliarderne vælter ind på hovedkontoret i Moline. Faktisk går det så godt, at John Deere vurderer, at man i den kommende tid ikke kan producere alt det, som markedet ellers gerne vil købe. 

Læs mere her: Trods supply chain-krisen: Kæmpe marginer hos John Deere

Er Volkswagen ID.6 en traktor?

Okay, det er måske et lettere polemisk fremstilling. Men spørgsmålet er ikke helt off – som min præ teenager gerne formulerer sig hjemme foran pastagryderne. Bilgiganten er nemlig involveret i et lille traktorprojekt i Afrika, hvor man har bygget en eltraktor, der kan trække med noget i stil, hvad en pæn stor havetraktor kan præstere.

Ifølge det hollandske medie Mechamam har traktoren fået navnet Gen.Farm, og er faktisk bygget i Tyskland. Foreløbige oplysninger er sparsomme, men den skulle veje på den gode side af et par tons – og passer designmæssigt ikke helt til designet på VWs nye elbiler ID.3 og ID.4. Traktoren har kørt første test i Tyskland og er i øjeblikket under test i Rwanda. I Afrika kan forsyningen af diesel engang imellem være sparsom og derfor arbejder VW-ingienørerne med opladning via solceller.

Flere nye T7’er på vej

Og så til historien bag overskriften denne mandag morgen. Der er nemlig også sød fremtidsmusik klar i ørene til dem, som er vant til at køre New Hollands T7-serie. Som det har været kendt i nogle uger, så er de største modeller opdateret, men der sker altså noget i hele modelrækken ned. Godt nyt, da netop danske traktorkunder igennem mange år har handlet mange, mange hundrede T7’ere i mellemstørrelserne. Alene en model som T7.270 er over de sidste fem år kommet til Danmark i et halvt tusind eksemplarer og dermed næstmest populæreste model på det danske marked.

Nu lyder meldingen, at den store opdatering, som man netop har set i de store HD-modeller, med større kabine og en langt mere digital traktor kan ventes ganske snart.     

”Men det er klart, at de øvrige modeller også vil følge. Vi taler en lancering i 2022-2023”, lød det fra Sigurn Ghyselen, salgsansvarlig for New Holland i Danmark og Sverige i LandbrugsAvisens papirudgave her i weekenden.

Læs mere i artiklen her:  

Kæmpe opgradering undervejs i New Hollands mest populære traktorserie

Nu vil de også levere robotter

To velkendte danske virksomheder, Thorsen-Teknik og FMR Maskiner, er gået sammen i et partnerskab og har etableret virksomheden AllAgBots Nordic.

"AllAgBots Nordic vil være den førende uafhængige leverandør af autonome løsninger i Norden for
robotteknologi til landbruget og skovbrug,” lød det i meddelelsen forleden fra det således fra Torben Thorsen. På Langesø Messen kunne man bl.a. se en Robotti og robot fra franske Naio.

To danske virksomheder danner par om autonom kørsel

Ole Opfinders seneste ide

Apropos Robotti. Mange forbinder naturligt nok navnet Ole Green med den danske robot. Men Ole Greens iderigdom tager også del i et såkaldt GUDP-projekt, hvor man har udviklet på en vogn, der kan mindske marktrykket. Nu forlyder det fra projektet, at vognen, der kører i dogwalk, skulle være klar til kommercielt salg indenfor et år eller to.

Nyt design skal mindske jordpakning fra vogne i marken

Tour de France-ide til maskinstation

Og mens vi hylder de nytænkende ideer, så må der også lige henvises til en aktuel historie her på hjemmesiden. 17-årige Anton har skabt sig en lille maskinstation på at så blomsterstriber langs vejkanten - og allerhelst vil han så dem, der ligger der, hvor Tour de France kommer forbi næste sommer, så Danmark kan fremstå i den smukkest tænkelige udgave under transmissionen næste sommer. Det er da ikke en helt tosset ide - og derfor har Anton selv købt såmaskine, fræser og traktor og foreløbig sået mere end 100 km. 

Blomstrende forretning: 17-årig har sået 104 km blomsterstriber

Inden vi slutter nyhedsgennemgangen af, så skal jeg lige henvise til en lille stribe videoer af den nye Claas Trion i kørsel fra Fyn.

Se mere her:

Han kører med en verdenspremiere: ”Jeg tror ikke Claas har opfundet noget, som ikke er på den her”

Og så har det uden tvivl været hektiske dage i dansk landbrug hen over weekenden og dagene der optil. Det var vist ikke gået nogens næse forbi, at 20. august ikke var en helt dødelig dag for danske landmænd. Efterafgrøderne skulle være i jorden – koste hvad det ville, lød det fra myndighederne – og så er der ellers blevet kæmpet for sagen rundt omkring - som her. 

Takker for dette billede fra en læser hos Bogballe.

Mange steder har det været fornuftigt høstvejr i weekenden – og mon ikke det fortsætter i de kommende dage. Følg med på TraktorTechs snapchat i dag og se, hvor vi skal ud og se fint grej – måske der også bliver plads til en verdenspremiere fra marken.

Ha’ en fortrinlig dag. Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

PS: Næste uge bliver en ny stor uge i maskinernes verden, hvor vi bl.a. kan glæde os til en række maskinnyheder fra Massey Ferguson og en større lancering fra Case IH - og sikkert meget andet godt.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.