Morgenposten: Semler klar til at placere nyt flag på Danmarkskortet

Maskinernes nyhedsoverblik zoomer bl.a. ind på Semler Agro, der er lige på trapperne med en ny afdeling.

God mandag morgen,

For os der kan lide høstemaskiner var det en fantastisk weekend. Jeg var selv ude og køre med i fætters 25 fods tærsker lørdag, og her gik der lang tid fra traktorpiloterne, når de skulle returnere fra DLG’s afdeling i Gislinge. Der var simpelthen titals minutter lange køer for at levere kornet. Jeg gætter på, at det meste af disponibelt mandskab i dansk landbrug var i marken i weekenden.

Semler er ny på Lolland

Apropos mandskab så vil den jobsøgende læser måske have opdaget, at Semler-koncernen søger folk til en ny afdeling på Lolland.

Det forventes, at Semler senere på ugen kan fortælle præcist, hvor afdelingen kommer til at ligge. Vores papiravis kunne i weekenden dog berette, at Semler påtænker en placering omkring Sakskøbing – et sted mellem Sakskøbing og Maribo. I første omgang bliver det med en afdeling med syv ansatte, og så vil man bygge op efter behov.

Og hvorfor etablerer den store John Deere-forhandler så en ny afdeling, når nyhedsstrømmen fra den kant ellers har gået på, at man vil have så få mursten som muligt og rullende værksteder?

Forklaringer starter tilbage i februar. Her fortalte John Deere internt i sit danske forhandlerkorps – dengang Semler, Herborg og Søllested, at fra 1. september ville Semler have hele Danmark som sit område.

Siden blev hovedparten af aktierne i Herborg som bekendt købt op af Semler, mens det ikke lykkedes at lave en aftale mellem Semler og Søllested Maskinforretning for Lolland og Falster.

I stedet går Semler altså solo med deres egen afdeling. Siden har branchen svirret med rygter om, hvad der skulle ske i Søllested. Tirsdag morgen kl. 8 i sidste uge blev der så officielt, at Case IH bliver det nye mærke hos Søllested. Dagen før gik den hidtidige forhandler af det røde mærke i området i øvrigt ud og proklamerede, at man ikke kunne blive enige med CNH om fremtiden. Johannes Mertz har dog hidtil haft to mærker fra CNH i folden – og bliver således 100 pct. blå i deres look nu.

Men både Mertz, Søllested og Semler kommer til at kæmpe for det. De kommer nemlig til at operere indenfor samme område med få kilometers afstand – endda i konkurrence med den store Agco-forhandler Karl Mertz.

Læs også:

Case IH og stor maskinhandler skilles

Efter uvished: Kendt maskinforretning lander Case IH

Sporten kort – får vi dansk verdensmester?

I mit arbejde er jeg ofte så privilegeret, at jeg kan gå og nyde havearbejdet eller andre sysler på en søndag.

I går nåede jeg dog også lidt journalistisk indsats, da jeg fik snakket med den danske landbrugsmaskin-mekaniker Anders Sørensen. Han arbejder til daglig for J. Hundahl, Thisted, men er i øjeblikket ”udstationeret” i russiske Kazan. Her kæmper han i øjeblikket for Danmarks ære ved ”mekaniker-VM”  under WorldSkills.

Søndag var den tredje dag under VM, og dermed er alle opgaver hans overstået. Hvad vej det går, ved vi først tirsdag aften.

Se også:

Kæmper for VM-guld: Nu venter Anders på dommen

Kæmper for VM-guld: Kæmpe tidspres på førstedagen

Manden som ved alt om Axial Flow og den røde godsejer

I sidste uge havde vi et interessant portræt af en af høstens helte. Bag Case IH’s Axial Flow mejetærskere står Niels Petersen altid klar til at rykke ud med råd og dåd. Niels er øvrigt vokset med det røde mærke på en gård i Australien, men flyttede til Danmark som teenager. Interessen for det røde mærke går i lige linje tilbage til hans farfar – den røde godsejer, som var en markant og kendt dansk landmand med sæde i Folketinget.

Læs mere om Niels’s historie her:

Der går en lige linje fra den røde godsejer – og til røde Niels

Kæmpe fødselsdag hos kendt plovmærke

Ja, plovmærke er lidt af en underdrivelse. Men for mange af os var det plovene, der satte Kverneland på landkortet. Mærket fylder i år 140 år, og det blev fejret med en kæmpe presseevent på hjemmebanen i Norge i sidste uge. Det var dog langtfra en tilbagesskuende begivenhed, vi var vidne til.

Nu hvor Kverneland alligevel havde samlet folk fra nær og fjern, så præsenterede man samtidig en lang række maskiner til den nye sæson – bl.a. ny stor trailersprøjte, intelligente harver og meget, meget andet.

Se her:

Kverneland i stor præsentation: Se maskinerne her

Op til 7.000 liter på ny serie af trailer-sprøjter

John Deere udtænker fremtiden på prærien  

Kverneland er dog langt fra alene om at bruge en masse penge på nye produkter for tiden. Pipelinen over præsentationer i den kommende tid er stor.

John Deere forventes bl.a. at præsentere nye traktorer meget snart. I de kommende dage holdes der USA’s var på Agromek, Farm Progress Sho, og mon ikke det er et godt gæt, at vi hører mere derfra.

John Deere har for nylig indviet et nyt stort center for intelligente løsninger. Det er placeret midt i Iowa i det, som kaldes for Præriens Silocon Valley. Her forventes Apple, Microsoft og Facebook også at slå sig ned, så placeringen er sikket ikke helt af dårlig for den + 200 mio. kr. store investering.  

Følg med her:

Her udtænker John Deere de intelligente maskiner

Det sker også i ugen

Fredag starter VM i pløjning i den nordlige del af Minnesota i Lake of Woods tæt på den canadiske grænse. Denne gang sender LandboUngdom erfarne Søren Korsgaard i klassen for vendeplove, mens unge Martin Velling skal forsøge sig med en konventionel plov.

Udstyret blev for mange uger sendt afsted hjemme fra det jyske – og forleden ankom det danske landshold, der meldes i fuld gang med træningen på den amerikanske jord.  

For folk, der køber og sælger maskiner til golfbaner, boligforeninger, kommuner og meget andet godt, så skal en del af ugen utvivlsomt henlægges til Slagelse. Onsdag åbner nemlig messen Have & Landskab.

Ha’ en rig god uge.

Redaktionschef Christian Juel Jørgensen  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.