Morgenposten: Vi er dem med jydekrogen

Vi har set nærmere på landmandens biler – og bilvalg. Få konklusionerne og meget andet i de maskininteresseredes egen nyhedsoversigt.

God mandag morgen,

Vi skriver hele tiden en masse om nyt grej og nye muligheder. Denne morgenpost er som sådan ikke nogen undtagelse.

Men vi har også set på landmandens bilvaner i weekendens store maskinsektion i LandbrugsAvisen – og her kommer det frem, at landmandens bilpark i høj grad er brugte sager – der skal være praktiske, trække en trailer og gerne Toyota. Skal den også snart være på el – og vil landmanden eje eller lease?

Læs mere lige om lidt. Men først skal vi lige runde et par aktuelle nyheder.

Nye tanker om fremtidens New Holland

Fra tid til andet sender de forskellige traktorproducenter nye koncept-tanker ud som tankestreger. Forleden var New Holland på banen med fremtidens traktor til vinmarkerne. Lad os bare sige, at den ser ret speciel og spændende ud.

Førerhuset er placeret forrest på traktoren med plads til at montere forskellige redskaber bagerst – og så er den gjort klar til elektrisk drift.

Se mere her: Se den her: New Holland afslører tanker om fremtidens traktor

Stabilitet hos Farmas

Hos Farmas er de i øjeblikket i gang med en stor afslutning på året. Som optakt til julehandlen har man netop offentliggjort et nyt regnskab. Kodeordet er utrolig stabilitet med et overskud og forretningsomfang, som er meget tæt på forrige års.

Få tallene her: Stabilt millionoverskud: Stor New Holland-forhandler gentager regnskab

Vores biler: Jydekrog og med km på tælleren 

Og så til historien bag ugens overskrift. Hvis der er noget, som landmænd lægger vægt på, så er det praktiske egenskaber som, at der skal være plads til at have noget med, en jydekrog og trailer til at laste endnu mere.
Og så er vi ikke bange for at køre længe i bilen.

Det er noget af det, der springer i øjnene i LandbrugsAvisens egen undersøgelse af landmændenes bilvaner ’Landmandens biler og ønsker til biler 2021’.

Undersøgelsen tegner et billede af et ret så pragmatisk folkefærd, som ofte kører i lidt ældre biler uden ligefrem at gå med planer om at skifte ud.

På spørgsmålet om, hvilken biltype landmanden bruger i sit daglige arbejde på bedriften, er svaret en praktisk kombinationsbil, en SUV - det gælder 17,5 pct. 13,6 pct har en firehjulstrækker, 12,9 pct. en almindelig varebil, 9,7 pct. en stationcar og måske overraskende kun 7,9 pct. en pickup.

Diesel er det foretrukne drivmiddel. Det viser sig også, at 36,1 procent har en arbejdsbil, der er over 10 år gammel, mens kun 13,6 procent har en nyere vogn mellem nul og to år. Næsten alle ejer bilen frem for at lease.

Og når det gælder det foretrukne bilmærke, er top tre listen over de foretrukne mærker Toyota, 24,4 pct., VW, 18,4 pct. og Mercedes 11,5 pct.

Endelig blev læserne spurgt, hvorvidt de mange nye eldrevne biler kunne være interessante på bedriften. Nej, mener langt hovedparten - godt og vel pct.

Jeg har gjort weekendens artikel til gengængelig her, hvis du vil læse mere om emnet:

Landmandens bil skal være praktisk, og den skal holde til hårdt brug

Dødsfald: Agromek-lægen der tog hjem

Desværre var sidste uge også præget af, at en af de store gamle faldt iblandt os. Agromeks mangeårige direktør Jan Tjørnelunde døde efter pludselig sygdom. Tjørnelunde stod i spidsen for et Agromek, der op igen 1990’erne og 00’erne udviklede og cementerede sin position som en landbrugsmesse, der fyldte pænt op i hele Nordeuropa. Tjørnelunde trådte i fodsporene på sin egen far – men nåede også at blive uddannet som læge og virke som sådan.

Dødsfald: Lægen der blev Agromek-direktør

Mertz stopper hos Mertz

Sidste uge kom det også frem, at familiedynastiet og maskinforretningen Johs. Mertz, fremover bliver en virksomhed uden familien Mertz som medejere.  

Tredje generation i familiefirmaet, Per Mertz, oplyser, at han efter 40 år i firmaet har solgt det videre til direktør Christian Holst og økonomichef Gert Klitgaard.

Førstnævnte havde i forvejen en aktiepost i firmaet, og nu kommer han altså til at dele ejerskabet med økonomichef Gert Klitgaard, der kom til virksomheden fra Vkst for nogle år siden.

Læs mere her: Ledelsen køber den blå Mertz ud

 

Sker i ugen

Egentlig var det planen, at vi skulle sende en større delegation til Tyskland i denne uge. Dels skulle en af os ned og prøvekøre den nye John Deere 6R – og et andet hold skulle forbi Agritechnicas store pressemøde. Men det er aflyst – corona spøger igen for meget. Vi er dog ikke de eneste. Jeg hørte i radioen hen over weekenden, at 70 pct. af de danske gæster på de tyske julemarkeder også bliver hjemme.

Corona eller ej. Mon ikke der dukker en masse artige nyheder op af alligevel.

Ha’ en fortrinlig uge. Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.