New Holland forfiner CX7 og CX8
Forfinelse over hele linjen og mulighed for en alternativ tærskecylinder er blandt nyhederne på New Holland CX7 og CX8.

Nogle gange er et facelift så omfattende, at der næsten bliver tale om en ny model. Sådan er det til dels med både New Holland CX7 og CX8, som netop er blevet udsat for en omgang forbedringer til 2020-modelårgangen. Forbedringerne handler både om komfort, økonomi og kapa-citet.

»Alle i CX7 og CX8 serien kører nu med Stage 5 motorer, men den store nyhed er vel nok muligheden for at vælge den nye tærskecylinder med otte forskudte slagler. Den er nu 100 kilo tungere på grund af tallerkenerne af støbegods«, siger salgschef hos New Holland, Tonny Grønne, der tilføjer, at maskinen glimrer ved både lavere brændstofforbrug og højere fart.

Tærskecylinderen kan anvendes til alle små korntyper, og den kan konfigureres til majs. Designet med den alternative cylinder giver angiveligt et jævnere afgrødeflow, som reducerer støjniveauet i kabinen og formindsker risikoen for blokeringer. Der kræves op til 16 procent mindre tærskeeffekt, hvilket reducerer brændstofforbruget. Denne nye alternative tærskecylinder kan øge mejetærskerens kapacitet med helt op til 10 procent, ifølge New Holland.

Mere fjernbetjening

Nyt er også diverse fjernbetjente funktioner. Soldet og forrenser soldet kan nu justeres under høstarbejdet inde fra kabinen, og det samme kan broåbningen på den roterende kerneudskiller. Den drejelige tud kan styres med CommandGrip multifunktionsgrebet.

Korntanken er nu blevet gul, hvilket forbedrer synligheden fra kabinen og gør det lettere for føreren at kontrollere kornkvaliteten. Endelig vil brugeren opleve en ny kabine med et nyt design inspireret af bilbranchen og holdt i moderne mørkegrå nuancer.

Andre produktivitetsforøg-ende forbedringer omfatter styring af skærebordets højde med signaler fra tryksensorer til AutoFloat II, så jordens konturer følges bedre i ujævnt terræn. Derudover er der en ny sensor på stenfælden, som giver føreren besked, når den ikke er lukket. Væsentlig er også en ny type avnespreder, som spreder avnerne i hele skærebordets bredde. Føreren kan styre sprederens hastighed fra kabinen alt efter afgrøde- og vejrbetingelser samt skifte mellem snitning og skårlægning ved at trykke på en knap.

Endelig kommer en skærebordsbredde, 28 fod, 8,5 meter til kørespor på 16 og 24 meter.

Faktaboks

CX7 og CX8 i 2020

  • Mulighed for alternativ tærske-
cylinder.
  • Fjernbetjening af flere funktioner.
  • Ny og finere kabine.
  • Ny typer avnespreder spreder i hele skærebordets bredde.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.