New Hollands biogastraktor kommer i handlen om tre år

New Holland vurderer, at flere markeder nu er modne til at tage imod producentens kommende biogastraktor. Producenten lover 30 procent lavere driftsomkostninger i forhold til konventionelle traktorer.

Bliver det overhovedet til noget med den der biogastraktor fra New Holland, eller er det bare varm luft«. Sådan har nogle muligvis tænkt efter, at New Holland for år tilbage begyndt at snakke biogas. Men da New Holland på fabrikken i Basildon i England forleden viste den seneste konceptversion frem for pressen, var det tydeligt, at konceptet er alvorligt ment.

»Vi er klar til at sætte den i produktion om tre år. Når det har taget så lang tid, skyldes det blandt andet, at vi skulle have hele infrastrukturen på plads, og de næste tre år skal gå med at færdiggøre de sidste detaljer og få skabt hele produktionsapparatet på fabrikken«, siger global produktchef inden for alternative brændstoffer, Mark Howell, New Holland.

Glem det med planeten

Biogastraktoren er en del af New Hollands strategi inden for bæredygtighed.

»Men glem et øjeblik alt det der med at redde planeten. Det, vi har her, er noget, der vil virke for landmanden, og vi er heller ikke ude på at aflive diesel. Biogastraktoren er et supplement, som vi især forestiller os på større bedrifter, hvor man måske køber mange traktorer på én gang. Vi vurderer, at blandt andet markederne i Frankrig, Italien og Tyskland er modne til det«, siger Mark Howell, der tilføjer, at man allerede nu har en liste over interesserede kunder.

Hvad, der også skal på plads inden for de næste tre år, er prissætningen.

»Det er ikke beregnet endnu, men den vil blive dyrere end en konventionel traktor. Til gengæld får man en traktor, der har 30 procent lavere driftsomkostninger end en konventionel traktor«, siger Mark Howell, der tilføjer, at den selvfølgelig er oplagt på bedrifter med eget biogasanlæg, så traktoren så at sige kan være med til at lave sit eget brændstof - netop det sker på en farm i Frankrig, hvor konceptet testes.

Lavt lydniveau

Motoren er en sekscylindret NEF-motor fra FPT, som yder 180 hestekræfter og har et moment på 740 Nm, hvilket svarer til en konventionel dieseldrevet New Holland T6. En af de store fordele er også lydniveauet, der er halveret i forhold til den tilsvarende dieseltraktor. Emissionerne er generelt 80 procent lavere.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.