New Hollands nye storsnitter: Over 4.000 newtonmeter fra V8’er

FR920 byder på ny corncracker og væsentlig stærkere drivlinje. New Hollands nye snitterflagskib har verdenspremiere på Agritechnica.

Landbrugsavisen - Agritechnica.

Den ser ikke væsentlig anderledes ud ved første øjekast. Men når man åbner motorhjelmen byder FR920 på de første synlige ændringer.

New Hollands nye flagskib i serien af selvkørende finsnittere benytter lidt utraditionelt en ny FPT V8 dieselmotor med common rail og cross-line turboer frem for et twin-turbo system på nogle de mindre sekscylindrede Cursor-modeller. Ydelsen ligger på 911 hestekræfter, og V8’eren leverer et drejningsmoment på 4.100 newtonmeter ved 1.500 motoromdrejninger.

»Det er meget. Faktisk så meget, så vi har måttet forstærke hele drivlinjen med 15 pct.«, fortæller Tonny H. Grønne, salgschef på høstsiden hos New Holland Danmark.

Formel 1 for snittere

Han erkender, at den kraftige 920’er hovedsageligt vil være en sag for maskinstationer, der har fokus på snitning af majs til biogasanlæg. Men den rummer en hel række ændringer i forhold til de andre modeller i FR-serien.

»Den her er Formel 1. Det er det ypperste vi kan præstere. Mange ting er anderledes på snitteren, men som i Formel 1 så vil vi sikkert se noget af det drysse ned på mindre klasser«.

Med den sætning henviser Tonny H. Grønne blandt andet til et nyt corncracker-hus, som New Holland kalder DuraCracker. Det bliver standard på FR920 og vil samtidig kunne huse New Hollands nye DuraShredder-cracker, der er koncernens svar på revet majs - også kaldet Shredlage.

En anden ting er gearkassen til indføringen. Den rotorer på FR920 modsat.

»pto’en ind til gearkassen løber den anden vej med det formål, at den hjælper med at presse indføringsrullerne nedad mod materialet, når der for alvor kommer belastning på. Det er præcis, som når man holder stille i sin bil og træder speederen i bund. Der mærker man også, hvordan krumptappen vrider i bilen. De kræfter bruger vi bare til at holde på valserne i snitteren«, uddyber Tonny H. Grønne.

FR920 kommer også til at køre med væsentlig større baghjul. 710/60 R30 er dimensionerne, og de er monteret på en heavy-duty bagaksel, der har en lodret tilladt belastning på 3.800 kg, mens den nuværende blot er 440 kg.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.