Nordkap-farer klar til nyt stort traktoreventyr

5.000 km tur/retur til Nordkap på en Valmet årgang 1984 blev vekslet til omfattende foredragsturne. Nu skal ugens profil i maskinernes verden afsted igen.

Traktor og campingvogn er mere eller mindre ved at være klar til nye togter.

Hjemme på Reersø mellem Kalundborg og Slagelse gør litteraturhistoriker, gymnasielærer og tidligere fritidslandmand Kurt L. Frederiksen sig netop nu klar en ny større togt:

På traktor kører han fra hjemegnen over Samsø og til Hirtshals, hvorefter den gamle Valmet 604 årgang 1984 med campingvogn på slæb skal med færgen Smyril-line via Færøerne til Seydisfjördur på Islands østkystfor at køre øen rundt. I alt venter en tur på 3.500 km over fem uger fra midten af juni og en god bid ind i juli.

Hvordan går det med forberedelserne?

”Det går rigtig godt. Det kan jo være, at hvis du ringer til mig senere på dagen, at så er der noget, som man ikke har styr på. Men traktor og campingvogn er ved at være klar. Færgebilletterne er på plads”, fortæller han i en sidste opdatering i denne uge.

Kurt holder derefter 10 dages pause fra planlægningen og tager på en lille ferie med sin kone Dorthe, og så er han ellers godt i gang med planlægningen igen, inden han tager afsted 15. juni.

Du kunne jo rejse til Island på en cykel. Hvorfor kører du afsted på traktor?

”Det kunne jeg jo godt, og det ville sikkert også være sundere. Men det her er sjovere, lidt skævt og så er traktorer bare interessante. Hvorfor kan man ellers lave et blad som TraktorTech, der ikke drejer sig om andet. Min datters første ord var traktor. Det har også været interessant for mig lige fra barnsben. Min far var smed. Han var fingernem. Hestene blev lige så stille skiftet ud med den grå Ferguson, Dexta’en, Volvo Buster. Det var lykken som dreng at få lov til at køre en traktor frem. Det kunne noget”.

Så der er en eller anden rød tråd fra barndommen her?

”Ja, det er der da. Og så er der eventyrlysten. Den handler om, hvad man oplever undervejs. Der er dem, som kan gå til købmanden efter en liter mælk og oplever en masse undervejs, og så er der dem, som ikke ser noget på turen. Traktoren er en måde at få oplevelser på”.  

Fundraiseren Kurt

Kurts Valmet 604 med 63 hk under hjelmen købte han i 1990 for 63.000 kr. i en byttehandel med en MF 165.

Dengang skulle den bruge som trækkræft til at skabe overskud på hans mindre fritidslandbrug ved Høng. Traktoren ejer han stadig. Men nu er den en del af underholdningsindustrien, som han formulerer det.

Som ved den første rejse var Valtra-forhandler Rasmus Degn ved Høng en af sponsorerne. Det er han stadig, og Degnen, som han kaldes på de kanter, står også for at skifte olie og efterse traktoren, inden han drager afsted denne gang.  

I marts startede forberedelserne for alvor. Her forfattede han et prospekt, hvor han nøje forklarede planerne under titlen ”Valtra-ekspeditionen" og med nøgleordene:

Et fjernt land, en traktor, en campingvogn, 3.500 km, 5 uger og alene.

Her skriver han også, at han vil følge i fodsporene på de mange danske kunstnere og forfattere, som har rejst på Island og undersøge, hvordan forholdene har ændret sig.

Er det så målene for selve turen?

”Der er hele tiden mål på en tur. Men et af formålene er også bare at være i det. Målene er hurtigt skuffelser i selv. Man tænker, at nu står jeg så her. At køre til Nordkap i sig selv var der jo ikke så meget i. Det var bare at dreje nøglen og køre afsted. Den store forskel på mig og så mange andre var, at jeg bare kørte afsted og gjorde det. Jeg forventer, at det størst øjeblik er, at når jeg kommer af færgen og kører i land i Seydisfjørdur. Så er du der. No way back. Det er en tilfredsstillelse at få en ide, gennemføre den og få nogle gode minder om det. Modsat først gang har jeg også et fokus på, at jeg skal indsamle gode historier og billeder. Det viste sig jo at være interesse for turen, og nu er jeg lidt bedre forberedt på, hvad jeg skal bruge til efterfølgende foredrag og opslag på sociale medier og lignende”, siger han.    

Prospektet viser han frem for interesserede firmaer og aktører, som kan være interesserede i at sponsorere ham.

Under første tur til Nordkap var TraktorTech – ligesom Valtra og den lokale Valtra-forhandler – blandt sponsorerne. TraktorTech er med igen – ligesom han undervejs beretter om sin tur til LandbrugsAvisen og TraktorTechs læsere.

Da han før første tur også var ude og finde sponsorer opererede han med et budget, hvor han skulle finde 50.000 kr. Der er vi nogenlunde igen. Bare færgebilletterne kommer til at koste ca. 33.000 kr.

Han har dog en lidt anden kendis-status med sig. Siden Nordkap-turen har han holdt 55-60 foredrag om turen. På trods af de mange aftener og eftermiddage, hvor han har fortalt om turen, så nyder han stadig at fortælle om det og besvare folks spørgsmål.

Næste skridt er Roskilde Dyrskue, hvor interesserede kan få en snak med Kurt og se traktor og campingvogn inden afrejsen.

Måske de spørger ham, hvad han så vil gøre, når han har været Island rundt. Det svar er allerede formuleret i hans tanker.

”Så vil jeg Østersøen rundt. Det kunne være interessant. Jeg kan godt tænke mig at skrive Østersøens kulturhistorie. Turen er faktisk ikke længere end Nordkap. Du kan så spørge mig – og hvad så. Til verdens ende? Skal jeg have den med i himlen”, siger han og ler på sit kontor.

Så du går også og drømmer?

”Ja, ja. Men jeg har gjort det. Og det er vel det, som er forskellen til mange andre folks drømme. Det er jo bare at dreje nøglen. Jeg er ikke fyldt med et stort drive, selvtillid eller lignende”.    

Hvornår glæder man sig egentlig til at komme hjem, når man kører rundt?

”Sådan går jeg ikke rundt og har det undervejs. Så er jeg bare optaget af hverdagens små ting. At finde næste tankstation. En sendemast. Jeg savner ikke nogen eller noget, før jeg er hjemme igen. Det er faktisk en befrielse”.     

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.